De Vrijwilliger Vrijdag: Martien Geurtjens

19 januari 2018

Iedere vrijdag vertelt een vrijwilliger wat Wittenhorst voor hem of haar betekent en waar de club voor staat. Deze week de beurt aan Martien Geurtjens. Hij is bij de club trainer van de Mini F’jes en heeft al een mooi verleden bij Wittenhorst achter de rug. "Wittenhorst profileert zich steeds meer als een multiculturele vereniging."

Martien (op de foto tweede van links) is 68 jaar, gelukkig getrouwd met Els en woont in Horst. Ze hebben 3 zonen die net als hij ook altijd bij Wittenhorst gevoetbald hebben. Rik is trainer/leider van de JO11-1, o.a. van Martiens kleinzoon. Hun oudste zoon Jaap heeft zelfs nog in het 1e van VVV-Venlo gevoetbald.

Martien: "Sinds de zomer van 2010 ben ik weer bij Wittenhorst gekomen. Ik kwam in die tijd in de Pre Vut terecht en had daardoor tijd over. Ik ben toen gevraagd of ik misschien de Mini-F mee wilde trainen. Ik had altijd al een zwak voor de kleinste spelertjes, dit kwam mede door Ger Everaets die deze afdeling vroeger al met veel verve leidde. In het verleden ben ik jeugdleider geweest van diverse teams zoals de E1-E2-D1-D2. Verder heb ik jaren in het Jeugdbestuur gezeten waarvan 3 jaar als voorzitter.
Ook heb ik samen met Jac van der Sterren de KNVB voetbalweek (tegenwoordig de Jeugdvoetbaldagen) mee opgezet. Momenteel ben ik hoofdtrainer van de Mini-F en regel ik eigenlijk alles wat te maken heeft met deze afdeling. Dit komt omdat we nog steeds geen coördinator hebben. Verder verzorgen we de training op woensdagmiddag met een mooi team van 6 trainers."

Als Martien wordt gevraagd naar zijn ‘Wittenhorst gevoel’, vertelt hij het volgende: "Voor mij betekent dit lekker met de Mini-F jeugd bezig zijn op de woensdagmiddag en proberen met wat basisbeginselen van het voetbal ze zover te krijgen dat ze plezier hebben en krijgen in het voetbalspel. Spelvreugde staat voorop. Zaterdagmorgen kijken tijdens het partijtje voetbal of ze al wat toepassen met wat ze op de training hebben geleerd. Het is altijd frappant te zien wat deze kinderen in een halfjaar allemaal al hebben geleerd", aldus Martien.

"Ik zie Wittenhorst tegenwoordig steeds meer in het hart staan van een samenleving als een multiculturele vereniging. Ik zie dit ook bij de Mini-F waar we al een mix hebben van diverse culturen. Ook zie ik de samenwerking met andere verenigingen en partijen om tot een Sportzone te komen met vertrouwen tegemoet. Ik hoop dat Wittenhorst zich de komende jaren een plaats onder de beste 100 amateurclubs bij de ‘’Voetbaltrainer Top 200’’ kan verwerven. Verder zou het volgens mij ook goed zijn om weer een clubblad te gaan uitgeven zoals vroeger de “Oranjeschil” of een nieuwsbrief. Dit zou dan digitaal kunnen. Het zou ook een nieuwsbrief kunnen zijn alleen voor de jeugd. Dit voor een nóg beter contact en informatie voor ouders en leden", aldus Martien.