Pedagogische inzichten voor een positiever sportklimaat

26 april 2024

De veranderende maatschappij, de cultuur van de club en haar leden maakt dat het vormen van teams niet over een nacht ijs gaat. Op een inspirerende maandagavond, verzorgd door Arnoud Jonker van 4-Skills, kwamen leiders, coaches, ouders en kader van onze jeugdteams samen voor de themabijeenkomst 'De Gouden Weken'. Deze bijeenkomst, gericht op de onderbouw van JO7 tot en met JO12, belichtte het belang van een sterke teamdynamiek, zowel op het veld als daarbuiten. Waarbij vooral op het pedagogische aspect werd ingezoomd in de eerste weken van het nieuwe seizoen. Hier zijn de meeste overwinningen te behalen voor het gehele seizoen.

Eenheid smeedt plezier

Arnoud Jonker, met zijn aanstekelijke passie en inzichten, deelde zijn expertise over de essentiële fases van teamvorming, bekend als de stadia van Tuckman: forming, storming, norming, en performing. De focus lag vooral op de 'forming'-fase, waarin de fundamenten van een team worden gelegd. Door zijn interactieve aanpak, inclusief het tonen van video's over grensoverschrijdend gedrag en pesten binnen teams, werden de aanwezigen direct betrokken bij het herkennen van en reageren op dergelijke situaties. Een van de video's zie je hieronder. Welk gedrag zie jij dat niet hoort?

De video gaf direct veel opening voor gesprek. Er werd duidelijk dat er in het team niet ingegrepen werd bij problemen, er geen duidelijke afspraken of regels waren, en dat de trainer niet effectief reageerde op grensoverschrijdend gedrag. Dit leidde tot een negatieve groepsdynamiek, waarbij spelers terughoudend waren om problemen aan te kaarten. Arnoud benadrukte dat zulke situaties, hoewel ongewenst, juist een kans bieden voor de trainer om de teamcultuur te bepalen door duidelijk te maken hoe dergelijk gedrag binnen het team wordt aangepakt.

Samen zijn we sterker

De boodschap was duidelijk: de manier waarop we als team reageren op uitdagingen bepaalt de cultuur binnen het team en de club. De avond benadrukte hoe cruciaal de eerste weken van het seizoen zijn, niet alleen voor het huidige jaar, maar ook voor de langdurige ontwikkeling van zowel spelers als teamdynamiek. Er is veel wat je, net als bij een ijsberg, aan de oppervlakte kunt zien, maar veel is niet direct zichtbaar en daar kun je samen achterkomen door in gesprek te blijven.

Een interactieve opdracht waarbij deelnemers in kleine groepjes nadachten over de rollen van ouders, spelers, het bestuur, en het hoofd opleiding (HJO), resulteerde in waardevolle inzichten. Van ouders werd verwacht dat ze actief betrokken zijn en open communiceren, terwijl van spelers goede inzet en een positieve houding werd gevraagd. Het bestuur en het hoofd opleiding werden aangemoedigd om zichtbaar en benaderbaar te zijn, en een veilig en ondersteunend sportklimaat te waarborgen.

En nu?

De input van deze avond wordt niet alleen meegenomen naar het volgende TC-overleg, maar zal ook dienen als input voor de ontwikkeling van het opleidingsprogramma. Joreno van de Ven en Frank Zanders zijn hier intensief mee bezig om dit verder te verbeteren. Dit alles in het streven naar een club waar elk lid zich gewaardeerd en ondersteund voelt.

Het is essentieel dat zoveel mogelijk leden deelnemen aan deze bijeenkomsten. De volgende gelegenheid is op maandag 28 oktober, wederom in onze kantine met Arnoud Jonker, dit keer over 'Omgaan met storend gedrag'. Iedereen is welkom, en juist door deel te nemen, draag je bij aan de vorming van een hechter en sterker (jeugd)team. Je hoeft niet iets van voetballen te weten om mee te doen, juist voor ouders die hun kind beter willen leren kennen en ze willen aanmoedigen om nog heel lang plezier in het voetballen te hebben zijn deze avonden erg waardevol.

Wij hopen dat degenen die er deze keer niet bij konden zijn, geïnspireerd raken om de volgende keer wel deel te nemen. Samen bouwen we aan een club waar plezier en ontwikkeling hand in hand gaan. Wil je dingen beter bespreekbaar maken in jouw team of heb je behoefte aan meer hulp bij bepaalde situaties. Neem dan contact op met Joreno van de Ven (jorenovandeven@rksv-wittenhorst.nl).  Tot ziens op de volgende themabijeenkomst!