Davy Beerens tekent op voor nóg meer bij Wittenhorst

15 april 2024

Zaterdag, begin april, lekker in het zonnetje, interviewen we Davy Beerens, een man met een echt Wittenhorst-hart. Sinds kort combineert hij twee belangrijke rollen. Naast assistent-trainer voor Wittenhorst 1 wordt hij nu ook Technisch Coördinator Middenbouw. Deze zaterdag tekende hij het contract.

Vroeg afscheid en veerkracht

Davy is 36 jaar, woont in Hegelsom en ziet een mooie toekomst voor zich, samen met een levenspartner, die nog op zijn pad mag komen. Hij komt uit een grote familie. Davy werkt als planner bij Seacon in Venlo, waar hij het zeetransport voor Egypte en China regelt.

Helaas moest Davy door knieblessures op 14-jarige leeftijd afscheid nemen van zijn voetbalcarrière. Hij heeft nog een aantal jaren geprobeerd om op niveau te spelen maar zijn gezondheid liet hem in de steek. Bovendien was de medische wereld destijds nog niet zo ver als nu. In zijn hoofd was hij altijd de topsporter. Dus zijn jarenlange intensieve revalidatieproces was niet altijd gemakkelijk voor hem. Als amateur had hij zeker wat kunnen betekenen. Was het niet als voetballer, dan wel als tennisser, waar hij nog beter in was, zoals hij aangaf in ons gesprek.

Van speler tot mentor

Zo startte dus op zijn 14e zijn trainerscarrière. Hij werd namelijk gevraagd als assistent-trainer voor de F1 (nu JO8 en JO9). Vervolgens is hij zo'n 13 jaar jeugdtrainer geweest. Daarna was hij drie jaar assistent-trainer van Wittenhorst 1 onder Jan Lauers en twee jaar trainer van Wittenhorst 2 om vervolgens weer assistent-trainer te worden bij WH1; één seizoen onder Ton Kosterman en inmiddels alweer drie jaar onder Sjoerd. Dit is zijn 7e seizoen bij Wittenhorst 1 en zijn 22e seizoen als trainer bij Wittenhorst.

Ook al zou hij het liefst zelf op het veld staan, zijn blessures maken hem nu wel een goede allround-trainer. Hij begrijpt spelers beter en is zich meer bewust van de leefwereld van spelers, ook die het even moeilijk hebben. Gezien zijn eigen verleden, maakt hij zich sterk voor prestatieverbetering en gezond blijven. Hierbij is een goede sportfysiotherapeut erg belangrijk, iets waar Wittenhorst nu ook stappen in zet. Omdat hij zelf heel competitief en ambitieus is, helpt hij graag anderen die eenzelfde mentaliteit hebben.

Van data tot dialoog

Zo’n 20 uur per week besteedt hij aan zijn voetbalactiviteiten voor Wittenhorst, waaronder het opnemen en analyseren van wedstrijden, het geven van trainingen en het bijwonen van de wedstrijden op zondag. Davy ziet wel kansen om in de toekomst de prestaties én de gezondheid van spelers te verbeteren mbv meetdata. Maar stapje voor stapje. Eerst nog verder uitbouwen wat we al opgezet hebben als club, ook al doen we het al heel erg goed. Davy komt op veel plekken en kent veel mensen uit het amateurvoetbal. Hij weet hoe het gaat bij andere clubs en merkt dat we goed bezig zijn. We hebben een goede naam en één van de beste opleidingen in onze regio.

Als verbeterpunten benadrukt hij het belang van communicatie en de verbinding binnen de club. Dit zal leiden tot meer onderlinge waardering en begrip. Ook gelooft Davy in het delen van verhalen uit de oude doos, van oud Wittenhorst-spelers die veel voor de club hebben betekend. Hij zou ook graag zien dat we als club de statistieken weer gaan bijhouden over het aantal wedstrijden en goals van teams. En wat ook mooi zou zijn als er meer aandacht is als iemand bijvoorbeeld zijn of haar 100e of 250e wedstrijd speelt voor onze club.

Balans prestatie vs. recreatie

Een andere uitdaging is het spanningsveld tussen prestatief en recreatief voetbal. Uit deze discussie kom je nooit, maar je moet het wel met elkaar hebben over de verschillende overtuigingen. Waarbij alle meningen OK zijn. Als club moet je helder zijn over de kaders en onderscheid durven te maken tussen prestatief en recreatief. Beiden stromingen verdienen een plek, de één is niet beter dan de ander, maar wel anders. We kunnen écht het verschil maken door groot en anders te denken. Op recreatief gebied, door bijvoorbeeld meer aandacht te geven aan deze spelers en op prestatief vlak, door bijvoorbeeld het verschil te maken met onze opleiding.

Ter afsluiting, wat is zijn persoonlijke grootste uitdaging? Een goede balans vinden tussen werk, privé en Wittenhorst.

Dank Davy, voor alles wat je voor de club doet!

Dit interview is gedaan door Antoine Driessen en Marianne Geurts.