Wittenhorst staat stil bij Landelijke Dag tegen Pesten

19 april 2024

Vandaag (vrijdag 19 april) is het de Landelijke Dag tegen Pesten. Bij Wittenhorst vinden we het natuurlijk ontzettend belangrijk om stil te staan bij dit thema, dat zowel subtiel als duidelijk aanwezig kan zijn. Als vereniging nemen én voelen we onze verantwoordelijkheid om dit, waar nodig, aan te pakken.

Pestprotocol

Wist je dat we bij Wittenhorst werken met een anti-pestprotocol? Daarin hebben we samen spelregels opgesteld om het pesten zo veel als mogelijk tegen te gaan én om te kunnen handelen als het pestgedrag toch voorkomt. Je vindt er onder andere deze tien gouden regels die binnen onze club gelden:

1. Je accepteert een andere speler zoals hij of zij is
  2. Je beoordeelt andere spelers niet op zijn/haar uiterlijk
  3. Je hebt respect voor de spullen van een ander en komt er niet zonder toestemming aan
  4. Je sluit een andere speler niet buiten van activiteiten
  5. Je scheldt een andere speler niet uit en je verzint geen bijnamen
  6. Je lacht een andere speler niet uit en je roddelt niet over andere spelers
  7. Je bedreigt elkaar niet en je doet elkaar geen pijn
  8. Je bemoeit je niet met een ruzie door zomaar partij te kiezen
  9. Als je zelf ruzie hebt, praat het eerst uit. Lukt dat niet dan meld je dat bij de leid(st)er of de train(st)er
  10. Als je ziet dat een speler gepest wordt, dan vertel je dat aan de leid(st)er/trainer. Dat is dan geen klikken!

Pestgedrag gesignaleerd of vermoedens hiervan?

We vinden het als club belangrijk dat pestgedrag zo snel mogelijk wordt gesignaleerd en aangepakt. Word je zelf gepest,  ken je iemand die dit overkomt of heb je hier vermoedens van? Meld dit dan bij de trainer, leider of coördinator van de desbetreffende afdeling. Weet dat Wittenhorst ook een vertrouwenspersoon heeft, bij wie je ook terechtkunt met dit soort vragen.

Samen pakken we pestgedrag aan!

Om pestgedrag aan te pakken, hebben we elkaar nodig. Laten we er dus samen voor zorgen dat eventueel pestgedrag binnen onze club tijdig wordt gesignaleerd en wordt aangepakt!