Teqball tafel

Sinds het seizoen 2024/2025 beschikt Wittenhorst over een Teqball tafel. Dit is een tafel waarmee verschillende sporten gespeeld kunnen worden, waaronder Teqball. Teqball wordt gezien als een van de snelstgroeiende sporten ter wereld. De bedoeling is dat het in 2032 zelfs een Olympische sport is. De sport is ideaal voor zowel spelers als trainers van onze club  om veel plezier aan te beleven. Iedereen mag spelen op deze tafel. De tafel is alleen te reserveren door de club zelf. Dat zal dan op deze pagina aangegeven worden. Alle andere momenten is op basis van fair-use.

Spelregels Teqball

• Teqball kan gespeeld worden met reguliere ballen die gebruikt worden in het voetbal, waarbij maat 5 de officiële en aanbevolen maat is.
  • Teqball kan gespeeld worden met 2 (single) of 4 (double) spelers.
  • De sport wordt gespeeld in best-of-3  sets.
  • Elke set wordt gespeeld totdat een speler/team 12 punten bereikt.
  • Elke speler/team mag de bal met maximaal 3 aanrakingen met elk deel van het lichaam teruggeven, met uitzondering van handen en armen.
  • Tijdens het spelen mag zowel de tafel als de tegenstander niet worden aangeraakt.
  • Bij het dubbelspel moet iedere speler minimaal eenmaal de bal aangeraakt hebben
  • Het is verboden om de bal twee keer achter elkaar aan de tegenstander terug te geven met hetzelfde lichaamsdeel.
  • Bij dubbelspel mag een speler op de helft van het andere team komen om de bal naar de medespeler terug te spelen

Service ​/ opslaan

• De service bevindt zich twee meter achter de tafel en de bal moet boven het tafelniveau worden geplaatst met ten minste één been in contact met de vloer.
  • De bal kan het net niet raken bij de service, anders is het een fout.
  • Elke speler/team heeft twee service pogingen om de bal naar de andere kant van de tafel te sturen.
  • Spelers/teams veranderen elke vier punten van service.
  • Het team dat de service ontvangt, kan kiezen wie van het team het eerst ontvangt

Kom je er niet uit? Bekijk de officiële spelregels Teqball. Vind je Teqball nog wat moeilijk, dan kun je laagdrempelig beginnen met vangbal. Voor jongere kinderen is dit ook erg leuk om te doen. Je leert op deze manier ook de het effect van de ronding van de tafel ontdekken. Of doe eerst enkele trainingsoefeningen, zie hieronder. Teqball wordt pas echt leuk als je minimaal 10 keer kunt hooghouden.

Ben je een trainer en zoek je variatie voor een training of ben je een speler en wil je jouw skills verbeteren?

Alternatieven sporten met de Teqball tafel

Ontdek de multifunctionaliteit van de Teqball tafel. Naast Teqball kun je ook varianten van tennis, volleybal, handbal en tafeltennis spelen met de Teqball tafel.
Bekijk hier spelregels van deze officiële nieuwe sporten: Teqvoly, Teqis, Qatch en Teqpong -> https://bestoffootball.nl/teqsports/

Speel rond de tafel met je team!

Je kent het vast wel van tafeltennis, een keer raken en zo hard als je kunt naar de andere kant rennen. Mis je de bal, dan ben je af todat er nog maar 2 personen over zijn. Dit kan uitstekend met de Teqball tafel, maar dan met een voetbal.

Verliefd geworden op Teqball?

Word dan een echte Teqer, de merchandise store is te vinden op www.teqers.com. Daar vind je de officiële Teqball-bal en veel soorten merchandise zoals t-shirts en truien.