Wittenhorst

Zoeken | Contact

Diverse jaarverslagen voor jaarvergadering op 19 november

7 november 2012

Beste leden van RKsv Wittenhorst,

In het nieuwe seizoen is RKsv Wittenhorst wederom voortvarend gestart en niet alleen in sportief opzicht, maar zeker ook organisatorisch. Het seizoen 2011-2012 was er een om in te lijsten na het toch al mooie jubileumjaar 2011. 

Sportief waren de resultaten boven verwachting door de vele behaalde kampioenschappen. Bij zowel korfbal, zaalvoetbal als veldvoetbal waren er in de geschiedenis van de vereniging nog nooit zo veel teams die gehuldigd konden worden. Het kampioenschap van de beide vaandelteams, zowel de dames als de heren, is helemaal uitzonderlijk. Door het kampioenschap van de dames en de aanwas van de meiden bij de jeugd heeft het damesvoetbal een vaste plek veroverd binnen Wittenhorst.

Het kampioenschap van Wittenhorst 1 heeft als gevolg dat Wittenhorst toetreedt tot de “elite” van het amateurvoetbal in onze regio. Naast EVV Echt (Topklasse) en SV Venray (Hoofdklasse) is Wittenhorst de enige 1ste klasser in Noord- en Midden-Limburg en dus de 3de amateurvereniging in deze regio die op een dergelijk hoog niveau speelt!

Accommodatie. Met trots kon de vereniging de twee nieuwe kunstgrasvelden in gebruik nemen. Een absolute noodzaak gezien de toestand van de velden in de afgelopen jaren en de gestage groei van de vereniging. De kunstgrasvelden zijn een onderdeel van een algehele renovatie van het sportpark. In het nieuwe seizoen zal de laatste hand gelegd worden aan de nieuwe kleedlokalen. Daarnaast is fors geïnvesteerd in onderhoud aan gebouwen en materieel voor onderhoud van het park.

Opwaardering van de accommodatie is een randvoorwaarde om zowel recreatief als prestatief te kunnen sporten, iedereen op zijn eigen niveau. Nu de opwaardering van de accommodatie bijna is afgerond en er verder invulling zal worden gegeven aan het technisch beleidsplan zal elk actief lid hier de vruchten van kunnen plukken.

Organisatie. Bij een vereniging als Wittenhorst met een omvang van bijna 1.100 leden is de organisatie continue in beweging. Het is fantastisch om te ondervinden hoeveel vrijwilligers Wittenhorst geheel vrijblijvend ondersteunen in allerlei functies.

In het nieuwe seizoen zal nader invulling worden gegeven aan het verder professionaliseren van de vereniging. Er zal gezocht worden naar vrijwilligers die cruciale kernactiviteiten gaan ondersteunen. De basis zal breder moeten worden dan nu het geval is, vele handen maken immers licht werk. Wittenhorst is toe aan een volgende stap en deze kan pas gezet worden als in alle geledingen de basisfuncties volledig bezet zijn.

Samenwerken en verbinden. Een vereniging met een omvang en positie als Wittenhorst moet haar vleugels uit durven slaan en de samenwerking zoeken. Niet alleen binnen de vereniging, waar er altijd ruimte blijft voor verbetering, maar we zullen zeker ook de samenwerking gaan zoeken met collega verenigingen, gemeente en bedrijfsleven. De maatschappelijke rol die Wittenhorst vervult zal verder uitgebouwd worden door de samenwerking met deze partijen. 

Het is juist deze tijd waar we in leven dat sporten en echt sociaal contact goed is voor iedereen, jong en oud! Daarnaast is sport & toerisme een sector die in onze regio veel kansen biedt en als Wittenhorst, door verbinding te leggen met het bedrijfsleven, gemeente en andere verenigingen, een start kan maken om hier een bijdrage aan te leveren dan is ook het seizoen 2012-2013 wederom geslaagd!

Voor het nieuwe seizoen wens ik iedereen, ook namens het hoofdbestuur, veel spelplezier en laten we er samen voor zorgen dat Wittenhorst een vereniging is waar we trots op mogen zijn.

Namens het hoofdbestuur van RKsv Wittenhorst,

Ton Hagens, voorzitter

 

Jaarverslag veteranen 2012 

De afdeling Veteranen gaat een nieuwe fase in. Nog nooit was het aantal leden van deze afdeling zo groot, waardoor beide elftallen ieder 21 spelers hebben. Zodoende zal het aantal wissels wel iets toenemen, maar dat hebben we toch nog liever dan dat we er tekort komen!!

Wat betreft de uitslagen van de wedstrijden zijn we vooralsnog tevreden. Het A-team (de oudere generatie) laat wisselende uitslagen zien. Het B-team heeft echter nog alle wedstrijden gewonnen, mede ook gezien het groot aantal jonge spelers, wat zeker een voordeel op zich is. 

De  activiteiten werden wisselend bezocht. Op de jaarlijkse kaartavond was het weer gezellig druk. Bij het toepen werd door 12 personen gestreden om de eer. Uiteindelijk was het Rene Soons die winnaar werd. Ook bij het kruisjassen waren 12 deelnemers en winnaars werden daar Jan Craenmehr en Theo Ernst. Bij het jokeren ging Zus Mooren met de winst naar huis en konden de overige 4 deelnemers er naar fluiten.

Al met al toch een gezellige avond waarin weer veel gelachen kon worden. 

De kienavond werd bezocht door ruim 30 personen. Zoals gebruikelijk ging uiteindelijk iedereen met minimaal 1 prijs naar huis. Al met al een gezellige avond en zeker weer voor herhaling vatbaar. 

De barbecue in juni werd georganiseerd werd door Jos, Arnold, Roger en Patrick. Als thema hadden zij gekozen voor een Tiroler-fest waarin iedereen verkleed in een Tiroolse outfit aanwezig was. Daarbij natuurlijk zoals het hoort: “wurst” , “sauerkraut” und “bier”.

 Ook vond weer de jaarlijkse wedstrijd met onze oosterburen plaats. Helaas werd de uitwedstrijd verloren met 5 -3 ondanks de aanzienlijk lagere leeftijd van de nieuwkomers.

 

 

Jaarverslag van de commissie accommodatie 

Ook in het seizoen 2011-2012 is de parkcommissie weer heel nadrukkelijk bezig geweest om het aanzicht en de invulling van de uitbreiding van ons park gestalte te geven.

In juli en augustus van 2011 was men zeer druk doende met het groot zomeronderhoud, wat in dat jaar zeer uitgebreid was.

Buiten de dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse werkzaamheden op velerlei gebied, zijn we begin 2012 intensief gestart met de voorbereiding en de bouw van de nieuwe kleedlokalen.

Je kunt gerust stellen een flinke klus, die van het begin tot het einde onder een enorme tijdsdruk stond. De nieuwe kleedlokalen waren immers hard nodig om iedereen voldoende ruimte te geven voor trainingen en wedstrijden. Uiteindelijk werd de officiële opening van 19 augustus dan ook net gehaald.

Dat ondanks al deze drukke werkzaamheden het park er ieder weekeinde weer gelikt bij lag is een groot compliment aan de mensen van de parkcommissie.

Aan het begin van het seizoen 2012-2013  lagen alle velden er redelijk goed tot goed bij. Inmiddels weten we dat door extra uitgevoerde werkzaamheden en enkele tegenvallers, we weer een stukje kwaliteit in hebben moeten leveren. Wij zullen er alles aan doen om alles zo snel mogelijk weer in goede staat te krijgen. Daar hebben we wat geluk, vakmanschap, maar vooral ook begrip van de leden voor nodig. Ook zijn we samen met het HB begonnen met een grote opwaardering van de reclameborden en sponsoren, hetgeen ook weer veel extra werk heeft opgeleverd.

Wij vragen dan ook iedereen, die zich geroepen voelt om onze uitgebreide werkzaamheden te ondersteunen door lid te worden van de parkcommissie, zich te melden bij het hoofd van de accommodatie. Jullie zijn van harte welkom en werken in de vrije natuur is heerlijk en het zien van een prachtige accommodatie is een lust voor iedereen, maar vooral een geweldige bevrediging voor jezelf als je daar aan hebt meegewerkt. 

Commissiehoofd accommodatie,  

Mart Wijnands

 

 

Jaarverslag Commissie Algemene Zaken

De commissie bestond in seizoen 2011/2012 uit een persoon Rob Alaerds. De commissie Vrijwilligers Zaken was in het seizoen 2011/2012 actief met de volgende zaken:

-          Toewijzen kortingsregeling vrijwilligers t.b.v. contributie

-          Kerstattentie

Toewijzen kortingsregeling vrijwilligers t.b.v. contributie

Voor het derdede seizoen is het kortingsreglement toegepast bij de vrijwilligers bij onze vereniging. Op grond van toewijzing conform het staffeloverzicht in het contributiereglement zijn de kortingen toegewezen. Op een enkele reactie na is dit naar tevredenheid verlopen. 

Kerstattentie

Voorgaande jaren bestond de kertattentie uit een fles wijn voor alle vrijwilligers. Dit seizoen is gekozen om hiervoor een andere attentie in de plaats te laten komen . Reden voor deze aanpassing is het feit dat steeds meer jongere als vrijwilliger bij onze vereniging actief zijn. Als vereniging zijn we daar natuurlijk erg trots op, maar gezien de leeftijd van sommige leek een fles wijn niet meer een passende attentie. De kertattentie van dit seizoen (een Wittenhorstparaplu) is bij velen goed ontvangen. Bij iedere regenachtige dag duiken deze paraplu’s regelmatig op in Horst en omgeving. Voor komend seizoen zal weer een passende attentie bedacht gaan worden.

 

 

Jaarverslag kantine 

Afgelopen jaar is voor het kantinepersoneel een super druk jaar geweest. Dit kwam vooral door het kampioenschap van het 1e elftal en het 75 jarig bestaan.

Verder wordt er steeds meer gebruik gemaakt van het huren van de kunstvelden hetgeen ook inhoud dat de kantine dan bezetting nodig heeft.

In de kantine is ook goed geïnvesteerd door b.v. een nieuwe computer met muziek, een nieuwe beamer en 2 nieuwe t.v.

Ondanks dat er enkele personeelsleden uit de running zijn geweest hebben we dit jaar weer perfect kunnen draaien doordat iedereen bereid is voor elkaar te werken.

Ook hebben we dit jaar voor het eerst een afsluitmiddag gehad. Deze was zeer geslaagd en iedereen vond het voor herhaling vatbaar.

Momenteel hebben we 14 medewerker (sters) en ook nog twee personen die eventueel bij nood in kunnen vallen.

Alles bij elkaar hebben we weer een geweldig seizoen gedraaid.

 

Jaarverslag commissie secretariaat

 

Sportlink & Wittenhorst 

Wittenhorst is in bezit van de volgende modules van Sportlink:

  • Ledenadministratie.
  • Wedstrijdzaken
  • Contributiemodule en organisaties.
  • Verenigings e-mail.
  • Website full

 

Nieuw in sportlink:

-Alle contactgegevens van alle verenigingen, accommodaties, officials en bondsfunctionarissen zijn vanaf het seizoen 2012/’13 beschikbaar op digitale wijze in een nieuwe module “Digitale Contactgegevens”.

 

-Ook nieuw is de “Managersinformatie” waarin allerlei statistieken opgevraagd kunnen worden aangaande  de leden opbouw, historie, geografische spreiding etc.

 

-Het “digitale wedstrijdformulier” is uitgebreid naar de volgende teams, senioren 1 t/m 5, A1, B1& C1, voor deze teams is dan ook een “bondsteam” aangemaakt en wordt er zodoende een historie opgebouwd

-Ook op het gebied “Financieel” zijn diverse aanpassingen gedaan en de mogelijkheden uitgebreid. 

-De spelers, leiders en trainers op de nieuwe website, worden direct uit sportlink gelinkt. 

-Momenteel zijn er 1029 leden/relaties (exclusief Korfbal) (d.d. 02-11-2012) geregistreerd, onderverdeeld in;

- Relaties: 87 (vrijwilligers die geen lid zijn)

- Verenigingsleden: 8

- Bondsleden: 934

-Ook zijn 116 sponsoren geregistreerd in sportlink.

-Er zijn binnen Wittenhorst (voetbal) 34 mensen met een sportlink account.

 -De kosten zijn momenteel 1749,30 euro per jaar.

  

Activiteiten archiefcommissie  

Na het voor de archiefcommissie intensieve jubileumseizoen 2010-2011, waarin zij verantwoordelijk was voor het jubileumboek ‘Eendrachtig, jong en fris’, concentreerde de commissie zich in het afgelopen seizoen vooral op haar oorspronkelijke taak: het archiveren van alles wat met Wittenhorst te maken heeft.

Tevens speelde de commissie haar vaste rol in de totstandkoming van de nieuwe voetstap in de Walk of Fame en het maken van de teksten voor de jaarvergadering over de jubilarissen. Daarnaast heeft de digitalisering van het fotoarchief en het leveren van input voor de nieuwe website aandacht gevergd van de commissie.

  

De commissie secretariaat is afgelopen seizoen verder bezig geweest met de volgende (lopende) zaken:

- verspreiding poststroom binnen Wittenhorst. Hierbij kan opgemerkt worden dat de poststroom zich steeds meer gaat digitaliseren, vooral vanuit KNVB zijde.

-bijhouden van website en teletekst.

-voeren van een adequate ledenadministratie binnen Sportlink en tevens het verzorgen van de aanvragen voor het vervangen van spelerspassen.

- maken van wedstrijdverslagen 1e elftal t.b.v. website,  weekblad “Hallo” en overige pers.

-uitbrengen 24e  Oranje Info via de website en 22e  Oranje Zwart b.g.v. thuiswedstrijden van het  1e elftal.

.

Henk Coppus november 2012

 

 

Samenvatting Jeugdbestuur 2011-2012

 In 2011 is compleet nieuw jeugdbestuur aangetreden. Tevens is een technisch manager aangesteld die verantwoordelijk is voor het voetbaltechnische stuk. 

Jeugdleden

In totaal 484 jeugdleden, verdeelt als volgt:

 

A

B

C

D

E

F

MiF

MA

MB

MC

MD

G

Tot

2011-12

47

58

63

72

84

76

37

0

14

14

11

8

484

 Enquete tevredenheid 2011

In het najaar van 2011 hebben we een enquete gehouden onder al onze jeugdleden. Een hoge respons gaf een beter inzicht in goede en minder goede kanten per afdeling. Opvallende verbeterpunten:

  1. Website – deze is in 2012 compeet herzien
  2. Inzet social media – ook in loop van 2012 opgepakt
  3. Douches, kleedlokalen – nieuwbouw gepleegd in 2012
  4. Uitstraling clubhuis kan beter 

Wittenhorst completeert meiden afdeling

Het meidenvoetbal is flink in opkomst, niet alleen landelijk maar ook binnen Horst en Horst aan de Maas.

Wittenhorst completeert dit jaar haar afdeling meidenvoetbal met een meiden A1 team. Hiermee wordt een doelstelling van vorig jaar gerealiseerd. Wittenhorst kent nu een complete opleiding voor het meiden- en damesvoetbal en dit is vrij uniek in Limburg en Nederland.

Meisjes kunnen vanaf 5 jaar voetballen in de mini F afdeling van Wittenhorst. Daarna spelen ze gemengd met de jongens in de F en E. Vanaf de D biedt Wittenhorst aparte meidenteams in de D, C, B en A jeugd. 

Prestaties afgelopen jaar, tweede helft boven gemiddeld:

 

najaar

Voorjaar

Alle jeugdteams 2009/2010

 

38%

Alle jeugdteams 2010/2011

37%

40%

Alle jeugdteams 2011/2012

40%

55%

 

Kampioenschappen werden behaald bij: F3, F2, E2, C2, B2 en A2

 

Hoogtepunten afgelopen jaar:

Pulse toernooi en ABC Phoxy toernooi

Elke jaar organiseert Wittenhorst twee ambitieuze toernooien met internationale uitstraling. Ook dit jaar weer groot succes dankzij vele vrijwilligers.

De dag van Wittenhorst

In oktober is de dag van Wittenhorst gevierd bij een thuiswedstrijd van ons eerste team. Enkele honderden toeschouwers (waaronder onze eigen jeugd) was enthousiast bij de club betrokken. Dit soort evenementen ondersteund het Wittenhorst gevoel en – beleving.

Moelbaerke

Voor de jongste jeugd wordt ook gezorgd. Mascotte Moelbaerke doet zijn best met een eigen verhaallijn. Hij deed mee aan de optocht, bezocht VVV en nog veel meer activiteiten.

Sportploeg van het jaar

Wittenhorst is sportploeg van het jaar 2011 geworden.  

Nominatie amateuropleiding van het jaar

Fairplay certificaat

 

 

Jaarverslag Zaalvoetbal 2011-2012

 

Groei van 7 teams naar 8 teams.

1team – 1ste klasse (na behaald kampioenschap seizoen 2010-2011)

1 team– 2de klasse.

1 team – 3de  klasse.

5 team  – 4de klasse.

 

Ook het vorige seizoen heeft het zaalvoetbal nog een groei meegemaakt. Nooit eerder in de historie van het zaalvoetbal namen er zoveel teams deel aan de competitie. Hierbij kwam Zaal 1 ook weer uit op landelijk niveau (1ste klasse) na het behaalde kampioenschap 1jaar eerder.

 

Kampioenschappen

-          Zaal 7 (4de) klasse

 

Degradatie Zaal 1

Helaas, door een herindeling van de piramide structuur van de competitie, heeft Zaal 1 na 1 seizoen alweer de 1ste klasse moeten verlaten. Onder ‘normale’ omstandigheden was Zaal nog altijd actief geweest op 1ste klasse niveau. Afgelopen seizoen degradeerde er liefst 5 ipv de gebruikelijke 2 teams!

 

Huidig Seizoen

Eerste maal sinds seizoen 2009-2010 afname in teams (van 8 naar 6). Afname leden in verhouding tot afname teams minder. In de navolgende alinea volgt een uitleg hierover. 

Starten met  1 team minder  is een bewuste keuze geweest. Afgelopen seizoen zijn er enkele teams geweest die regelmatig een beroep moesten doen op andere teams om voldoende man op de been te krijgen. (zaterdag wedstrijden blijven binnen Wittenhorst zaal vervelend, zowel bij de recreatieve als wel de prestatieve teams) 

Helaas is er net voor aanvang van het seizoen ook nog een team teruggetrokken. Door het wegvallen van enkele bepalende spelers (overheveling of stoppen) heeft het merendeel van het team besloten ook te stoppen met het zaalvoetbal.

 Uiteraard was de explosieve groei in de afgelopen jaren niet vol te houden en zou er een moment komen dat de groei zou stoppen en zoals nu zelfs krimpen.

Ook is het beleid mbt reserve spelers gewijzigd, aangezien het zaalvoetbal nu geacht wordt prima uit de voeten te kunnen met ‘volledige’ leden.

 Het doel is om de komende jaren minimaal  5 teams te blijven deelnemen aan de competitie.

De verdeling voor het huidige seizoen is als volgt

2 teams – 2de klasse

1 team – 3de klasse

3 teams – 4de klasse

 

Kampioenschap

De ambitie is weer uitgesproken om met Zaal 1 na 1 seizoen weer terug te keren in de 1ste klasse.

Hiervoor ligt Zaal 1 redelijk op koers (na 9 wedstrijden staat men 2de).

 

Speeltijden

Het probleem van de speeltijden is voorlopig van de baan (2 teams minder). Hierdoor hoeft er geen gebruik meer gemaakt worden van de vervelende 22:30 speeltijd op woensdag.

1 team blijft gebruik maken van De Kruisweide in Sevenum (Vrijdag)

 

Uitbreiden Zaalbestuur

Het blijft lastig om voldoende actieve bestuursleden te vinden voor het zaalvoetbal.

Belasting blijft bij 2 personen liggen.

 

De vorming van een nieuw bestuur is aangezet maar behoeft nog verdere uitwerking.

Momenteel zijn er verschillende aspirant bestuursleden. Mede door privé omstandigheden etc.. zijn deze nog niet actief begonnen binnen het bestuur

 

Wensen

-          Opzetten Dames team.

Afgelopen seizoen is er reeds een poging geweest maar de speeldag (zaterdag) van de meeste tegenstanders bleek (en blijft dus) een probleem.

-          (Her)starten Zaalvoetbaltoernooi