Fit naar werk: succesformule tussen gemeente, vereniging en bedrijfsleven

20 juni 2018

Doelstelling

Doel is om mensen vanuit een uitkeringssituatie te ondersteunen bij hun focus op werk en in aanraking te laten komen met het bedrijfsleven. Het project heeft een looptijd van 8 weken en het programma bestaat uit zowel een fysieke en sportieve training als ook theoretische sessies.

Certificaat

Begin juni werden 8 deelnemers voorzien van een certificaat van deelname. Ook de bedrijven die hun medewerking verleend hebben ontvingen een certificaat. Naast dat alle deelnemers gedurende het project stappen gezet hebben richting werk, zijn 3 deelnemers uitgestroomd naar een (parttime) baan en 1 deelnemer naar een werkervaringsplek. Wethouder Birgit op de Laak: “een fantastisch resultaat, in eerste instantie voor de betreffende deelnemers natuurlijk en daar gaat het om”. “Maar het is zeker het benoemen waard dat hierbij bevestigd wordt dat samenwerking tot resultaat leidt.”

RKSV Wittenhorst

Ron van den Bekerom (voorzitter Wittenhorst): “RKSV Wittenhorst wil meer zijn dan alleen maar een voetbalclub, een vereniging heeft ook een maatschappelijke rol in de breedste zin van het woord. In dit project maken we de verbinding tussen het bedrijfsleven (onze sponsors) en de werkzoekende (via de gemeente).” Tevens stelt Wittenhorst haar accommodatie beschikbaar voor het uitvoeren van de sportieve activiteiten tijdens het programma.

”Binnen een voetbalclub is ook continu aandacht voor de ontwikkeling van mensen, op hun eigen niveau, dat is binnen dit project feitelijk hetzelfde. Het gaat erom dat je de kans krijgt je te ontwikkelen naar de beste versie van jezelf.”, aldus Ron van den Bekerom.

Uniek concept, geweldig resultaat

Birgit op de Laak: “een gemeente dient volgens de participatiewet ook haar verantwoordelijkheid te nemen ten behoeve van de werkzoekenden. Ik vind het geweldig dat de creativiteit en de bereidheid van alle betrokken partijen tot dit unieke concept en vooral tot het uiteindelijke doel, mensen aan een baan helpen, heeft geleid.”