Blijf fit & gezond: gratis blessurescreening

22 augustus 2024

Blessures zijn een veelvoorkomend probleem in de sportwereld, vooral in intensieve sporten zoals voetbal. Een blessure kan niet alleen je prestaties op het veld beïnvloeden, maar ook je algehele gezondheid en welzijn. Het voorkomen van blessures is daarom van groot belang, niet alleen om je speelniveau hoog te houden, maar ook om langdurige uitval te vermijden. Bij Wittenhorst zijn we ons hiervan bewust en willen onze leden actief ondersteunen in het behouden van een fitte en gezonde conditie.

Gratis blessurescreening: doe er je voordeel mee!

In samenwerking met Sportfysiotherapie De Kinesist bieden wij als onderdeel van Health & Performance alle leden van Wittenhorst een gratis korte blessurescreening aan. Dus je hoeft helemaal niet bij een selectieteam te spelen of senior te zijn. Deze screenings zijn voor iedereen binnen de club!

Deze screening vindt plaats op elke dinsdag- en donderdagavond van 19:00 tot 19:30 uur in onze verzorgingsruimte. Tijdens deze screeningsessie kun je advies krijgen over eventuele klachten die je ervaart, en indien nodig word je doorverwezen naar een arts of fysiotherapeut voor verdere behandeling.

Waarom is blessurepreventie zo belangrijk?

Het belang van blessurepreventie kan niet genoeg benadrukt worden. Voetbal is een sport die vraagt om snelheid, wendbaarheid, kracht en uithoudingsvermogen. Deze hoge fysieke eisen vergroten de kans op blessures, zoals spierverrekkingen, verstuikingen en zelfs ernstigere problemen zoals kruisbandblessures of hamstringletsels. Het voorkomen van deze blessures zorgt ervoor dat je consistent kunt blijven trainen en spelen, zonder onderbrekingen die je ontwikkeling en teamdynamiek kunnen verstoren.

Blessurepreventie omvat niet alleen het voorkomen van nieuwe blessures, maar ook het verminderen van de kans op het verergeren van bestaande klachten. Dus merk je dat je bij bepaalde trainingen of bewegingen vaker last hebt of twijfel je over bepaalde klachten die je ervaart? Regelmatige screenings en vroegtijdige interventies kunnen langdurige revalidatieperiodes voorkomen en zorgen ervoor dat je snel weer op je gebruikelijke niveau kunt presteren. Ben dus op tijd.

Wat als blijkt dat je behandeld kan worden?

Mocht tijdens de screening blijken dat je blessurebehandeling vereist, dan kun je zelf kiezen naar welke fysiotherapeut je gaat. Veel leden kiezen ervoor om bij De Kinesist behandeld te worden, wat nu nog gebeurt in de praktijk aan de Kranestraat, maar in de toekomst zal plaatsvinden in het nieuwe krachthonk op het sportpark. De kosten voor fysiotherapie vallen onder de aanvullende verzekering en bij kinderen onder de basisverzekering. Het is goed om te weten dat Wittenhorst hier niet financieel aan bijdraagt. Er is echter soms een mogelijkheid om via de KNVB een vergoeding te krijgen. De KNVB heeft namelijk een verzekering afgesloten voor al haar leden die voorziet in een dekking tegen de kosten van je blessure. Meer informatie lees je op https://www.sportblessureclaim.nl/.

Praktische Informatie

• Wanneer: Elke dinsdag- en donderdagavond van 19:00 tot 19:30 uur
  • Waar: Verzorgingsruimte Wittenhorst (bij kleedlokalen naar binnen en rechtdoor lopen)
  • Aanmelden: Niet nodig, loop gewoon binnen

Let op dat de blessurescreening strikt van 19:00 tot 19:30 uur plaatsvindt. Wees op tijd, want om 19:30 uur begint Ron Beurskens met de verzorging van spelers van de selectieteams.

Door gebruik te maken van de gratis blessurescreening die Wittenhorst in samenwerking met Sportfysiotherapie De Kinesist en het para-medische team aanbiedt, investeer je in je eigen gezondheid en sportieve toekomst. Kom op tijd en laat je screenen – samen zorgen we voor een blessurevrij en succesvol seizoen! Samen werken we aan een gezonder en fitter Wittenhorst!