Korfbalvereniging Oxalis naar sportpark Ter Horst

22 juni 2014

Onderstaand het persbericht waarmee het bestuur van Oxalis aankondigt, dat de vereniging zal worden gehuisvest op Sportpark Ter Horst:

Beste leden, vrijwilligers, verenigingen, KNKV, pers en overige belangstellenden,

Op basis van het fusierapport hebben de 4 fuserende korfbalverenigingen Erica (America), Vonckel Girls (Meterik), ODOS (Hegelsom) en Wittenhorst (Horst) eind 2013 de keuze gemaakt om de fusievereniging, per 1 juli 2014 SV Oxalis, voorlopig te huisvesten op Sportpark “Wienus” in Hegelsom. Naar aanleiding van het gemeentelijke accommodatiebeleid heeft de gemeente uiteindelijk toch besloten om het Sportpark “Ter Horst” als nieuwe locatie aan te wijzen voor Sportvereniging Oxalis. Het voltallige college van B & W heeft met deze beslissing ingestemd.

De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat de gemeente kiest voor multifunctionele accommodaties die door meerdere verenigingen gebruikt kunnen worden, concentratie/clustering van voorzieningen en verhoging van de kostendekkendheid van de gemeentelijke buitensportaccommodaties en het voorkomen van desinvestering. Kwaliteit gaat daarbij boven kwantiteit. De gemeente vindt het ook van belang om te (blijven) investeren in kwalitatief sterk en (financieel) gezonde verenigingen met een goed opgeleid vrijwilligerskader. De gemeente wil de multifunctionele sportaccommodaties bij voorkeur vestigen op de grotere sportaccommodaties en wil deze ontwikkelen tot “sportieve omgevingen”.

Sportpark “Ter Horst” past het beste binnen deze beleidskaders en biedt voldoende veldcapaciteit om de fusievereniging met onmiddellijke ingang te kunnen huisvesten. Daarnaast beschikt het sportpark over alle overige faciliteiten zoals voldoende kleedaccommodatie, veldverlichting, kantine en ruime parkeergelegenheid.

In tegenstelling tot Sportpark “Wienus” behoeft er door de gemeente en de vereniging op Sportpark “Ter Horst” niet (opnieuw) te worden geïnvesteerd. Om het medegebruik van de fusievereniging op Sportpark “Wienus” mogelijk te maken zou dit voor de gemeente een investering vergen van ca. € 50.000 (renovatie sportvelden, verlichting en bouw  kleedlokalen). Met werkzaamheden aan fundering zou dit op kunnen lopen tot € 100.000. De financiën van de fusievereniging zijn daarnaast niet toereikend genoeg om mee te kunnen investeren, met name in de uitbreiding van kleedlokalen.

Door de fusievereniging op Sportpark “Ter Horst” te huisvesten hoeft er geen uitbreiding van Sportpark “Wienus” plaats te vinden. Door het vertrek van de korfbalvereniging komt er extra veldcapaciteit en kleedruimte vrij die door V.V. Hegelsom benut kan worden. Daarmee is tevens hun capaciteitsprobleem m.b.t. de kleedlokalen opgelost.

Voor de fusievereniging is het belangrijk dat ze zich kan vestigen op één locatie met voldoende en goede faciliteiten (kwalitatief goede velden met verlichting en kleedlokalen) en kan doorgroeien als een sterk gezonde vereniging met voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de toekomst.

Binnen het totale gebied Kasteelse Bossen, sportpark “Ter Horst” en het gebied rondom het Dendron College zijn ontwikkelingen gaande om de sport en recreatie centraal bij elkaar te brengen. Dit is echter nog zeer prematuur en definitieve garanties kunnen niet worden afgegeven. Wel valt met zekerheid te zeggen dat de locatie Sportpark “Ter Horst” ook met het oog op de toekomst voor de fusievereniging duidelijk meer mogelijkheden biedt dan Sportpark “Wienus”.

Naar aanleiding van de reacties wordt er momenteel een FAQ lijst opgesteld met daarin de meest gestelde vragen. Mochten er nog meer vragen zijn dan kunt u contact opnemen met Marieke van Asten, zodat deze vragen ook meegenomen worden.

Marieke van Asten, a.i. Voorzitter SV Oxalis

reindonker@home.nl