Succesvolle Koersdag 2013

20 januari 2013

De in ere herstelde Koersdag, een interessant samenzijn voor trainers en leiders van de RKsv Wittenhorst Jeugdopleiding tijdens de winterstop, is een succesvol evenement geworden. De goed bezochte bijeenkomst begon met een herkenbare korte presentatie van het technisch beleid, “ook in ere hersteld” aldus bestuurslid Technische Zaken. De al in 2011 door een werkgroep gerealiseerde technische plannen worden nu zodanig neergezet, dat sprake is van een prima jeugdopleiding, die trots ondersteund wordt door veel vrijwilligers, waaronder diverse oud voetballers, die RKsv Wittenhorst nog steeds een warm hart toedragen. Het beleid werd nog eens extra belicht door Antoine Driessen en Ron Verhaagh respectievelijk ten aanzien van het jeugdselectiebeleid, alsmede de start van de Interne Scouting, die er toe moet leiden dat we de ontwikkeling van alle individuele jeugdspelers goed in beeld hebben.

Nadat voorzitter Ton Hagens nog een korte toelichting gaf op de nieuwe organisatie en de ambitieuze visie van Wittenhorst werd daarna de aandacht verlegd naar een tweetal onderwerpen, te presenteren door twee gastsprekers, die rechtstreeks met de voetopleiding te maken hebben.

Na een theoretische inleiding door Marcel Lucassen, net terug van een trainingskamp met het Duitse team in La Manga, nam hij de bezoekers mee naar een van de kunstgrasvelden, speciaal die dag schoongemaakt voor de geplande uitwisseling met de spelers van Oss. Een interessante clinic volgde op het gebied van motoriek en warming up. Marcel maakte, op basis van allerlei, eenvoudig uit te voeren, gecombineerde oefeningen, vooral duidelijk hoe door middel van motoriektrainingen de handelingssnelheid van spelers en speelsters verhoogd kan worden.

Nadat iedereen weer opgewarmd was vervolgde Jan Lauers, trainer van RKsv Wittenhorst 1 en docent Voetbal bij het CIOS met een interessante presentatie over de voorbereiding van een training aan een jeugdteam. Jan werkte via de randvoorwaarden toe naar de doelstelling van een training en het grote belang van een goede voorbereiding om een succesvolle training te verzorgen voor de jeugd.Deze presentatie zal binnenkort als download op de website te vinden zijn.

De interessante bijeenkomst werd afgesloten met een prima lunch, verzorgd door Riet en haar Crew, waarna de bezoekers tevreden huiswaarts gingen. De” in ere” herstelde RKsv Wittenhorst Koersdag van 2013 zal in 2014 zeker een vervolg krijgen.