Throwback Thursday: Wittenhorst 1, na zeventien jaar eindelijk weer kampioen

1 maart 2018

Throwback Thursday: Wittenhorst 1, na zeventien jaar eindelijk weer kampioen.

De selectie van het eerste elftal bestond in de eerste jaren van dit decennium voor een groot deel uit Horster jongens en jongens uit de eigen jeugdopleiding. De doelstelling was, bij het aantreden van hoofdtrainer Richard Kleuskens in 2010, om binnen drie jaar met een herkenbaar elftal een vaste plek in de Tweede Klasse te bemachtigen. Na de behaalde promotie in de Derde Klasse in 2011, wachtte de jonge equipe de uitdaging om deze doelstelling te behalen. Het werd een seizoen om nooit te vergeten, met name de slotdag zal menig supporter nog lang bijblijven.

De terugkeer in de Tweede Klasse werd ingeluid met drie klinkende overwinningen. Achtereenvolgens VV Helden (3-0), SV Blerick (5-1) en RKSV Festilent (5-1) werden over de knie gelegd. De toon werd gezet: Wittenhorst kon worden gezien als een belangrijke uitdager voor de bovenste plekken. Net als iedere jonge ploeg, werden goede wedstrijden afgewerkt met mindere wedstrijden. Deze wispelturigheid kwam o.a. terug in verloren wedstrijden tegen mindere goden als Achates RKOSV en Festilent. De eerste periodetitel werd echter wel gewonnen in een schitterende thuiswedstrijd tegen Margriet (4-1).

Mede hierdoor bleef Wittenhorst bovenin meedoen. Er werd weleens punten verspeeld, maar het voordeel van de ploeg van Richard Kleuskens was, dat de concurrenten (Venlosche Boys, VV Heeswijk en RKVV Volharding) ook wisselvallig waren en regelmatig punten verspeelden. Tot een aantal ronden voor het einde leidde Venlosche Boys de dans. Waar zij de laatste drie wedstrijden niet wisten te winnen, bleven de Horster mannen deze wedstrijden juist ongeslagen en gingen zij als koploper én favoriet de laatste speelronde in.

Op zondag 13 mei 2012 zou het gaan gebeuren: op het hoofdveld moest Wittenhorst 1 voor het eerst sinds het seizoen 1994/1995 weer kampioen worden. Concurrent Venlosche Boys had twee punten minder en zou hoe dan ook moeten winnen om nog kans te maken op de titel. Saillant detail was dat de tegenstander in de kampioenswedstrijd, SSS ’18, bij een overwinning met de periodetitel aan de haal zou gaan. De toenmalige nummer zes had dus alles om voor te spelen. Vlak voor rust kwamen de Brabanders op voorsprong, middels een kopbal uit een corner van Rob Jansen. In de tweede helft zette Wittenhorst, onder ogen van duizenden supporters, alles op alles om de titel op eigen kracht binnen te slepen. Helaas lukte dit niet.

Na het fluitsignaal brak de spanning los: in Roermond, waar Venlosche Boys speelde tegen SVC 2000, was het nog niet afgelopen en de stand was 0-0. Nadat aldaar het laatste fluitsignaal klonk, barstte de vreugde los en kon het eerste kampioenschap in zeventien jaar én de terugkeer in de Eerste Klasse worden gevierd.

Dit elftal heeft een aantal records op haar naam staan welke nog steeds niet verbroken zijn: nog nooit wist Wittenhorst 1 zoveel punten te halen in één seizoen (52). Ook heeft dit team het record staan voor het beste doelsaldo: met 57 voor en 26 tegen komt dit neer op +31.

Na dit seizoen werd Jan Lauers aangesteld als nieuwe hoofdtrainer. Inmiddels draait het eerste elftal al zes jaar mee in de Eerste Klasse.