Voorstel Vrijdag: Ales Jurcik

17 juli 2017

De inmiddels welbekende Voorstel Vrijdag is weer toe aan een volgende ronde. Iedere vrijdag stelt een nieuwe trainer/coach zich aan u voor. Deze week is het de beurt aan Ales Jurcik. Aankomend seizoen begint hij aan zijn uitdaging bij Wittenhorst 1: ‘Ik kreeg al snel een goed gevoel bij Wittenhorst’.

Ales is 39 jaar oud en geboren in Hulin (Tsjechië). Hij woont in Venray, samen met zijn vrouw Gabriela Jurcikova en hun drie kinderen: Jana, Nela en Tom.
Ales: ‘Ik ben helemaal gek van voetbal en vele andere sporten. In mijn jeugd heb ik ook nog een tijdlang ijshockey gespeeld, totdat het voetballen de bovenhand nam’.
Ales is werkzaam bij Emons Groep te Milsbeek (transportbedrijf) als Technical Fleetsupport. Hier zorgt hij voor de planning van onderhoud van vrachtwagens en trailers en verzorgt hij de coördinatie bij pechgevallen en ongelukken in heel Europa.

Van Banik Ostrava tot SSS’18

Ales’ professionele spelerscarrière begon als 16-jarige bij Banik Ostrava in de Tsjechische Eredivisie. In zijn jeugd speelde hij in verschillende nationale jeugdelftallen: de O16, O17 en O18.
Verder heeft hij ervaring opgebouwd bij verschillende voetbalclubs op Jupiler League niveau en de Tweede Divisie in Tsjechië. Hierna heeft hij in Polen bij Miedz Legnica en Odra Opole in de Tweede Divisie gespeeld. Vervolgens verhuisde hij naar Nederland en was zijn tijd als profspeler voorbij. Alhier heeft hij nog een aantal seizoenen bij SV Venray en SSS’18 onder de lat gestaan.

Trainerscarrière

Ales: ‘Ik begon al vroeg met trainen van F-spelers in Tsjechië, waar ik verder ook nog de E, D en C-leeftijden heb getraind. Tijdens mijn tijd in Tsjechië heb ik het UEFA C-diploma behaald.
In Polen heb ik jonge keepers getraind. In 2007 ben ik bij SV Venray begonnen als assistent-trainer van Hans Hendrikx bij de B1. In de loop van het seizoen heb ik dit team als hoofdtrainer overgenomen. Het seizoen erop ben ik hoofdcoach van de A1 geworden.
In de jaren 2008-2013 heb ik bij SV Venray de A1, Heren 2, Dames 1 en een half seizoen samen met Jan Poels de Heren 1 getraind.
In 2007 heb ik mijn UEFA B-diploma behaald en 2 jaar later mijn UEFA A-diploma/licentie kunnen behalen. In 2013 ben ik begonnen bij SSS’18 als hoofdtrainer, selectie Heren 1 en 2. Na vier mooie jaren maak ik nu de overstap naar RKsv Wittenhorst’.

‘Ik voelde me thuis bij SSS’18’

Ales: ‘Ik kijk heel positief terug op de periode van vier jaar bij SSS’18. In Overloon heb ik een hele leuke en warme club gevonden. Bij deze club heb ik mij thuis gevoeld. Drie jaar lang hebben wij met SSS’18 in de eerste klasse gespeeld en een jaar in de Tweede Klasse. Voor een club als SSS’18 is dat een geweldige prestatie. Hoogtepunten waren de twee succesvolle nacompetities.
Eén voor promotie naar de Eerste Klasse en een tweede nacompetitie om in de Eerste Klasse te blijven. Beide nacompetities zijn wij succesvol doorgekomen zonder ook maar één duel te verliezen.
Ook het tweede team kende een hoogtepunt met de promotie naar de reserve Eerste Klasse.
Het doorstromen van een aantal jeugdspelers naar het eerste elftal moet ik ook als hoogtepunt benoemen. Verder zijn er natuurlijk de geweldige derby’s met buurclub Volharding geweest, waar altijd veel spanning en publiek bij kwam kijken.
Mijn laatste seizoen kende natuurlijk ook een dieptepunt met degradatie naar de Tweede Klasse. Gelukkig overheersen de positieve punten die ik meemaakte bij SSS’18’.

‘Jan Lauers gaf mij veel positieve informatie over de club’

Als trainer speelde Ales vaak met zijn teams tegen Wittenhorst, zowel met de A1 van SV Venray als met SSS’18. Ales: ‘Dit waren in mijn ogen altijd leuke en spannende wedstrijden. Als tegenstander werd ik bij Wittenhorst altijd correct en sportief ontvangen. In gesprekken met Jan Lauers kreeg ik ook veel positieve informatie over Wittenhorst.
Na vier jaar SSS’18 was ik toe aan een andere uitdaging. Toen ik hoorde dat Wittenhorst een nieuwe hoofdtrainer zocht, heb ik op de advertentie van Wittenhorst gereageerd.
Ik kreeg tijdens de gesprekken die ik met Wittenhorst voerde een goed gevoel. Ik ben erg verheugd dat ik na deze gesprekken tot nieuwe trainer van Wittenhorst werd benoemd’.

Mogelijkheden en doelstellingen

Ales: ‘De mogelijkheden van deze spelers hebben ze zelf al laten zien met het bereiken van de nacompetitie het afgelopen seizoen. In de selectie zitten zeker mogelijkheden om minimaal dezelfde resultaten als afgelopen seizoen te bereiken of meer!
Mijn eerste doelstelling is om de selectie zo snel mogelijk te leren kennen. Verder is één van mijn doelstellingen om iedere wedstrijd te willen winnen. Daarnaast wil ik met deze selectie zo hoog mogelijk eindigen en wie weet wat er verder kan worden bereikt!

Er staan Ales Jurcik, staf en spelers van Wittenhorst 1 een spannend en uitdagend seizoen te wachten. Wij wensen hen namens iedereen bij RKsv Wittenhorst alvast een sportief en succesvol seizoen toe!