Collectief Wittenhorst verslaat Chevremont

9 november 2021

Wittenhorst 1 heeft op indrukwekkende wijze haar tweede zege op een rij geboekt in de 1e klasse. Op sportpark Ter Horst werd titelkandidaat én favoriet voor de eerste periodetitel Chevremont met 2-1 aan de kant geschoven.

De voortekenen waren goed. Met een doordeweekse wedstrijd op het vernieuwde kunstgrasveld was de thuisploeg psychologisch in het voordeel. De bezoekers uit Kerkrade moesten voor de tweede keer in drie dagen een relatief verre reis afleggen. Daar zit doordeweeks niemand op te wachten. De ploeg van Sjoerd van der Coelen rook bloed en zag haar kans schoon om de aansluiting met de top te vinden. De bezoekers moesten winnen om de koppositie over te nemen van Deurne en om de winst van de eerste periodetitel in eigen hand te houden. De druk zat dus vol op de ketel bij de Zuid-Limburgers.

Chevremont schoot uit de startblokken. De ambitieuze bezoekers verloren tot dusver alleen bij Deurne en wilden nieuw puntverlies voorkomen. Al snel werd een gevaarlijke corner onschadelijk gemaakt. Even later konden de oranjehemden via Jeroen Verkennis een eerste speldenprik uitdelen. Na ruim tien minuten sneed Joost van Rensch een perfecte corner aan. Bij de tweede paal was het schampen van de bal voldoende voor een doelpunt, maar kwam de thuisploeg enkele millimeters tekort. Na een kwartier volgde er een gevaarlijke uitbraak aan Horster zijde; het ontbrak echter aan overtuiging om een kans te creëren.

Wittenhorst kwam amper in de problemen. Wat opviel was de goede, felle onderlinge coaching en het zichtbaar samenwerken tussen alle linies. Als team werd er geknokt voor iedere meter en iedere bal. Deze inzet werd na een half uur beloond met de openingstreffer. Met een prachtige dieptepass stuurde Bart Zanders Giel Beurskens weg. De middenvelder kapte aan de rechterkant zijn directe tegenstander uit en vond in de zestien Verkennis. De spits hield zijn tegenstander van zich af, draaide weg en schoot subtiel raak in de rechterbenedenhoek. Het betekende zijn eerste competitiedoelpunt dit seizoen, waarna assistent-scheidsrechter Kevin de Mulder de ketchupfles-theorie van Ruud van Nistelrooy boven tafel haalde. Zou deze uitkomen? De bezoekers wisten voor rust nog één kans te creëren en niet de minste: een strakke kopbal uit een corner vloog rakelings over het doel van Ravi Arts.

In de tweede helft wist een collectief en compact Wittenhorst de Zuid-Limburgers goed van het doel te houden. De ploeg hield elkaar constant scherp, zat er kort op in de duels en gaf weinig ruimte weg. Na een uur dacht Verkennis alleen op de keeper af te kunnen, maar de laatste verdediger tikte de bal knap voor diens voet weg. Enkele minuten later reageerde Arts aan de andere kant attent op een inzet van buiten de zestien. Toch wel onverwacht werd het gelijk: een vrije trap werd ongelukkig van richting veranderd en liet de Horster doelman kansloos. Ondanks deze tegenvaller bleven de gastheren zichtbaar vertrouwen houden in een positief eindresultaat.

Chevremont nam het heft in handen en was zichtbaar opzoek naar de overwinning. De Horstenaren leken te kunnen leven met een punt, maar loerden ook op dat ene kansje dat de punten in Horst zou kunnen houden. Vlak voor tijd kwam daar dé kans op de overwinning toen Verkennis in de zestien werd geschept door de doelman. Een penalty volgde. De spits bleef kalm en bevestigde hiermee de befaamde ketchupfles-theorie. Nog even werden de supporters opgeschrikt met een schot op de lat, maar niet veel later floot scheidsrechter Van der Ven af.

Wittenhorst boekt hiermee een hele knappe overwinning en op basis van de kansverdeling is deze niet eens onterecht. Een hecht collectief streed zichtbaar voor de punten. Met dertien punten uit zeven wedstrijden nestelen de oranjehemden zich voorlopig in de top-vier. Chapeau.

Wittenhorst 1:

Ravi Arts, Dion van Horne, Bart Zanders, Ruud Meijers; Dirk Scheres (46' Mats van Biljouw), Nicky Zanders, Nick Driessen (90' Tom Driessen), Jeffrey Cuppen; Giel Beurskens (75' Niek van der Sterren), Joost van Rensch, Jeroen Verkennis.