Wittenhorst

Zoeken | Contact

Jaarverslag hoofdbestuur 2017-2018

26 september 2018

Tijdens de algemene ledenvergadering stond voorzitter Ron van den Bekerom kort stil bij het afgelopen verenigingsjaar. Het jaarverslag is onderstaand te lezen.

Beste leden van RKsv Wittenhorst,

Als voorzitter van RKsv Wittenhorst mag ik namens het hoofdbestuur terugblikken op het afgelopen seizoen ven vooruitkijken naar de toekomst.

Het afgelopen seizoen was een enerverend jaar. Het bestuur kreeg vernieuwing met vier nieuwe mensen, waaronder ikzelf als nieuwe voorzitter.

Gedurende het seizoen hebben we helaas vroegtijdig afscheid genomen van onze hoofdtrainer Ales Jurcik. Het eerste elftal wist echter wel een historische prestatie neer te zetten in de beker met een memorabele wedstrijd tegen Gemert. Dames 1 wist de 1e periode binnen te halen en speelde lang mee voor de titel. De JO19-1 wist via een lange weg de belangrijke promotie naar de 4e divisie te behalen, waarmee we vanaf de JO13-1 nu alle vaandelteams op Divisieniveau hebben spelen. Een prestatie om trots op te zijn en wat een resultaat is van het technisch beleid de afgelopen jaren.

Wittenhorst is echter meer dan alleen prestatie. Zo heeft het G-elftal dit voorjaar de club vertegenwoordigd bij de Special Olympics en heeft het wandelvoetbal zelfs het Olympisch Stadion in Amsterdam bereikt. Daarnaast beleven honderden kinderen wekelijks plezier in ons Oranje-zwarte tenue.

Het is prachtig om te zien welk voetbalplezier Wittenhorst wekelijks biedt aan de ruim 1000 leden die wij rijk zijn. Dit is echter geen vanzelfsprekendheid en dat mag het ook nooit worden. Zonder de inzet van de ruim 200 vrijwilligers zijn er namelijk geen trainers, leiders, parkonderhoud, kleding of organisatie van feestelijke activiteiten. Ook financiën en kwaliteit van velden mag geen vanzelfsprekendheid zijn. Dit laatste blijkt wel uit de landelijke problemen na een te droge zomer die aan ons voorbij gaat. Echter dankzij de uitzonderlijke inzet van onze vrijwilligers i.s.m. hoofdsponsor Parkhotel. Wittenhorst zijn en maken we samen.

In het vrijwilligersverhaal merken we als bestuur steeds nadrukkelijker het belang van middenkader. Wij mogen blij zijn met diverse ‘gekken’ die voor én achter de schermen bergen werk verzetten om zaken in goede banen te leiden. Voor ons als bestuur cruciale functies die het bestuur ontlasten en daarmee toe laten komen aan besturen. Het versterken van dit middenkader is dan ook één van de doelstellingen van komend jaar. We zien hiervan al resultaat op diverse plekken, maar willen dit komend jaar nog breder en sterker neerzetten.

Het behoud van leden is een andere uitdaging. Met name bij de meiden zien we dat volume ontbreekt om volledige teams in de oudere jeugdgroepen te formeren. Om deze reden én met het oog op de toekomst van meidenvoetbal in de gemeente, hebben wij initiatief genomen richting de andere clubs in de gemeente om samen te werken op het gebied van meidenvoetbal. Een samenwerking die door de gemeente toe wordt gejuicht.

Iets wat iedereen mee heeft gekregen, maar waarvan men waarschijnlijk de actuele ontwikkeling nog niet kent betreft de kantine.

Na vele jaren trouwe dienst namen we afscheid van kantine-icoon Riet en nog enkele andere trouwe kantinemedewerkers. Een probleem op het eerste oog, maar met dank aan fantastische inzet van met name Jac Hesen en Twan van Asten, en ook het meedenken van andere kantinemensen, is de pool inmiddels weer aangesterkt met nieuwe enthousiastelingen. Zelfs voor de rol van coördinator hebben we een geweldige kandidaat. We zoeken nog altijd mensen, maar kunnen dit seizoen zowaar iedere avond open zijn. Geen vanzelfsprekendheid, maar resultaat van betrokkenheid, creativiteit en anders durven denken. Compliment voor diegene die hierbij betrokken zijn. Een kantine is namelijk niet alleen een belangrijke inkomstenbron, maar vormt ook het hart van de vereniging. Cruciaal voor de binding met de club. Een binding die we ook met de organisatie van de Boerebruiloft 2019 willen bereiken. Een fantastisch feest, waarvoor achter de schermen al vele mensen bezig zijn om Wittenhorst weer goed op de kaart te zetten.

Een andere ontwikkeling is de beoogde nieuwe accommodatie in samenwerking met HTC. Na de nieuwjaarsreceptie is berichtgeving hierover stil gebleven. Desondanks is er achter de schermen wel het één en ander in gang gezet. Deze week is de intentieovereenkomst getekend door ons en onze buren HTC, om te starten met een vooronderzoek naar de haalbaarheid van een accommodatie. Dit onderzoek moet de consequenties en daarmee haalbaarheid van een nieuwe accommodatie beter in beeld brengen. Hiervoor is al links en rechts binnen de vereniging informatie opgehaald, echter moeten en zullen we hier breder mee de vereniging in gaan, zodat dit daadwerkelijk een breed gedragen verhaal gaat worden.

Parallel aan dit onderzoek besluit de gemeenteraad eind van dit jaar over het Ontwikkelkader van Afslag10. Dit betekent duidelijkheid over richtlijnen m.b.t. fysieke ontwikkelingen zoals de door ons beoogde accommodatie.

Bestuurlijk krijgen we vanavond weer te maken met enkele wijzigingen. Vooralsnog helaas geen verkiesbare kandidaten, maar zoals jullie straks zullen begrijpen wel zicht op nieuwe invulling. Samen met het versterken van middenkader, ziet het er naar uit dat we de organisatie sterker in kunnen richten en een mooie toekomst tegemoet gaan.

Een dank namens het volledige bestuur aan eenieder die zijn steentje afgelopen jaar bij heeft gedragen aan onze club. Vanuit mij persoonlijk een gerichte dank aan mijn collega’s bestuurders, die mij in mijn eerste jaar op weg hebben geholpen om deze mooi functie te kunnen vervullen. Ik kan het niet alleen, zij kunnen het niet alleen en leden en vrijwilligers kunnen het ook niet alleen. Samen zijn we Wittenhorst!

Namens bestuur RKsv Wittenhorst,

Ron van den Bekerom, voorzitter