Miftar en Deon op hun plek bij Wittenhorst: "Hielp me integreren"

21 april 2022

Noem hem met recht een bekend gezicht binnen Wittenhorst. Miftar Hasanowski (35) trok in 2012 vanuit Macedonië naar Nederland en meldde zich al snel aan bij Wittenhorst. De contacten die hij bij Wittenhorst opdeed, hielpen hem om te integreren in Horst. Hoe een voetbalclub een verbindende factor kan hebben.

Wie in Horst komt wonen, komt vroeg of laat vanzelf een keer uit in de Moelbaere Bossen. Meestal gebeurt dat eerder vroeg dan laat. In het geval van Miftar in ieder geval wel. “Toen ik hier net was, ging ik wandelen in de buurt van het Parkhotel”, herinnert hij zich. “Ik wist niet eens dat het sportpark bestond. Het was in augustus, de teams waren nog niet begonnen. Ik zag mensen op het sportpark, en ben ernaartoe gelopen.” Het bleek te gaan om Mart Thijssen, die met ‘iemand met een grasmaaier’, zoals Miftar het omschrijft, in de weer was. “Ik heb aan Mart gevraagd of ik hier ingeschreven kon worden. ‘Geef mij jouw adres en dan kom ik je gegevens en pasfoto ophalen’, antwoordde Mart. Een paar weken later startte ik bij het derde elftal.”

Het werd in eerste instantie geen lang huwelijk. Het voetballen was met Miftar lastig te combineren met werk en een opleiding die hij in Nederland volgde. Toch had hij al direct door dat hij zich bij Wittenhorst op zijn plek voelde. Zo gauw het weer kon, meldde Miftar zich opnieuw aan bij Wittenhorst. “Dat was zo’n twee jaar later. Ik ben toen in een vriendenteam gaan voetballen. Daar speelde ik met leuke teamgenoten. Ik voelde me snel weer thuis bij de voetbalclub. Ik leerde op die manier ook snel veel mensen kennen en maakte nieuwe vrienden. Ik heb met veel verschillende spelers gevoetbald, dat was erg leuk.”

Een vrolijke begroeting volgt dan ook op het moment dat Marco Driessen passeert. Mede vanwege het feit dat zijn zoon Deon inmiddels in de JO8 speelt, kent Miftar ook bij de jeugd inmiddels veel mensen. Miftar voetbalt momenteel bij de Veteranen en het 35+-elftal. “Daar is het heel erg leuk. We hebben goede spelers. Ik sta zelf in de spits, of links- of rechtsbuiten.” Daar blijft hij voorlopig nog wel even staan als het aan hem ligt. “Ik ben nog wel even lid bij Wittenhorst”, zegt hij met een kleine glimlach. “Ik vind het erg leuk om te trainen en te voetballen. Het heeft me echt geholpen om me goed op mijn plek te voelen in Horst.”

WhatsApp Image 2022-04-21 at 5.46.45 PM.jpeg