Samen stoppen we pesten

18 april 2023

Pesten is een ernstig probleem dat zich in elke sociale omgeving kan voordoen, ook in sportteams zoals voetbalclubs. 1 op de 5 leden van een sportvereniging wordt gepest, jong én oud. 19 april is de landelijke Dag tegen Pesten. We staan dan even extra stil bij pestgedrag, wat doe jij als je ziet dat iemand gepest wordt? Neem het serieus en pak het onmiddellijk aan. Als voetbalclub erkennen wij het belang van het creëren van een veilige en positieve omgeving voor onze spelers en vrijwilligers. Wij nemen als club pesten serieus, het omarmen van de #Gedraagow-campagne is daar een goed voorbeeld van. Ons beleid en aanpak rondom pesten staat ook openbaar in het Anti-Pestprotocol

Wat kan ik doen als ik of iemand anders gepest wordt?

Wij vinden het als club belangrijk dat pestgedrag zo snel mogelijk gesignaleerd wordt zodat dit opgelost kan worden. Eerst door trainers/leid(st)ers en/of coördinatoren. Mocht dit niet afdoende zijn dan kan de hulp ingeschakeld worden van vertrouwenspersonen. Binnen onze club zijn huisarts Leon Majoor en Linda Kessels onze vertrouwenspersonen. Een vertrouwenspersoon is een onafhankelijk persoon, die is aangesteld om als zodanig binnen de vereniging op te treden. Je kunt hier vrijblijvend een beroep op doen, zo vaak je wilt. Ook als je niet weet bij wie je terecht kunt met iets dat je gezien of gehoord hebt.

Maar bij ons wordt er niet gepest!

Hoewel op het eerste ogenblik misschien allemaal gezellig is, zijn er veel vormen van pestgedrag die niet direct opvallen. Ook in jouw team of omgeving. Een aantal clichés die vaak gebruikt worden om het  niet als pestgedrag te  zien:

• Pesten hoort er een beetje bij
  • Ik ben een voetbaltrainer, geen opvoeder
  • Ze moeten ook tegen een grapje kunnen
  • Hij/zij lokt het uit

Waar het mogelijk is om te pesten, voelt iemand zich doorgaans niet veilig. Niet alleen de personen die gepest worden voelen zich onveilig, ook de personen die erbij staan. De slachtoffers van pesten kunnen last krijgen van onder andere angststoornissen, depressies en zelfs suïcidaal gedrag. Maar ook de pestkoppen lopen risico's, zoals een verhoogde kans om later in hun leven in aanraking te komen met justitie.

Stop pesten nu

Het is  belangrijk dat er blijvend aandacht is voor pesten en dat er actie wordt ondernomen om het te stoppen. Wij geloven dat preventie de sleutel is tot het aanpakken van pesten. We werken hard om onze spelers en coaches te informeren over het belang van respect, inclusiviteit en vriendelijkheid. Wij moedigen onze spelers aan hun mond open te doen als zij getuige zijn van pesten. Wij bieden steun en middelen aan personen die zelf met pesten te maken hebben gehad,  zoals onafhankelijke vertrouwenspersonen.

Door samen te werken en respect en vriendelijkheid te bevorderen, kunnen we ervoor zorgen dat elke speler zich gewaardeerd, gerespecteerd en gesteund voelt, zowel op als buiten het veld. Een veilige omgeving is de sleutel tot succes, dus laten we samen elke dag opnieuw strijden tegen pesten! #GedraagOw!