Scheidsrechterscursus voor alle C-spelers

23 september 2013

In 2010 is in opdracht van het Bestuur een RKsv Wittenhorst-scheidsrechterplan opgesteld en goedgekeurd. Dit plan voorziet in het gegeven dat om de 2 jaar alle  C-spelers worden opgeleid tot pupillenscheidsrechter. O.a. door deze innovatieve aanpak ontving RKsv Wittenhorst enige tijd geleden de KNVB/ARAG Fairplay Award.

De noodzaak voor een scheidsrechterplan was aanwezig omdat er in het verleden teveel F- en E-wedstrijden niet konden doorgaan omdat er simpelweg niet voldoende scheidsrechters zijn. Dit is overigens een problematiek die bij veel verenigingen speelt.

Er is gekozen voor de aanpak waarbij iedere C-speler, tenzij dringende (te bespreken) argumenten, verplicht, een cursus volgt om daarna af en toe op zaterdagmorgen een of twee wedstrijdjes te fluiten. Met 6 C-teams (jongens en meisjes), betekent dit dat 70 tot 80 spelers en speelsters zullen worden opgeleid, waarna ze kunnen worden ingezet om wedstrijden te leiden bij de pupillen.

Het bestuur van RKsv Wittenhorst is van mening dat de vereniging van de C-spelers mag verwachten dat zij een beperkte vrijwilligersrol krijgen op dit gebied. Verder heeft de cursus een opvoedend karakter in die zin dat de spelers en speelsters leren wat de rol van de scheidsrechter is om daarmee ook tijdens de eigen wedstrijden meer begrip te hebben voor deze taak. In het kader van “Sport en Respect” is dit een welkome aanvulling waarmee RKsv Wittenhorst regionaal een treffend voorbeeld stelt.

Het bestuur beschouwt de cursus als een onderdeel van het lidmaatschap, er zijn voor de deelnemers geen kosten aan verbonden. De deelname past overigens in het traject van de maatschappelijke stage.

De cursussen starten in oktober a.s. en worden geleid door KNVB-docent Jack Heldens. Leiders en trainers, alsmede een vrijwilliger van RKsv Wittenhorst zullen de cursusavonden begeleiden. De cursus wordt afgesloten met een KNVB-diploma.