Throwback Thursday: Wittenhorst 1 tegen de oud-internationals.

10 maart 2018

We schrijven het einde van het seizoen 1998-1999: Wittenhorst 1 had, na de degradatie uit de Tweede Klasse een seizoen eerder, de competitie in de Derde Klasse afgesloten als nummer vijf. Ondanks dat een terugkeer naar de Tweede Klasse er niet inzat, werd het seizoen op memorabele wijze afgesloten met een wedstrijd tegen de oud-internationals.

Op vrijdag 4 juni 1999 legden de vedettes van weleer een route af die leidde naar Sportpark Ter Horst. Voormalige topspelers als René van der Gijp, Peter Houtman, Bennie Wijnstekers, Mario Been en Johnny Rep namen het op tegen de ploeg van toenmalig trainer André Koolhof. De wedstrijd stond onder leiding van wijlen Ignace van Swieten. De aftrap werd verzorgd door spelers van de week Daan Hendriks en Bram Wagemans.

Mario Been, goed voor één interland, sloot zijn carrière vier jaar eerder af bij Excelsior en genoot zichtbaar van de sfeer en het spelen op de Horster grasmat. Hij nam gedurende de wedstrijd dan ook tijd om zo nu en dan een grapje uit te halen. Zo zei hij tegen een Wittenhorst-speler dat zijn veter loszat. Op het moment dat de Horster speler zijn schoen bekijkt, kan de oud-Feyenoorder zijn glimlach niet ondermijnen terwijl hij in de diepte wordt weggestuurd.

Wanneer oud-speler Jeroen Hesen wordt gevraagd naar een herinnering van deze wedstrijd, komt hij met een anekdote over spits Peter Houtman. “Als verdediger kon ik in de persoon van Pascal Billekens vertrouwen op een goede keeper. Bij iedere hoge bal kon ik blijven staan, hij had ‘m toch wel! Na een hoge bal van Mario Been was Houtman iets eerder bij de bal dan ‘Billie’; de bal ging echter naast. We waren allebei onder de indruk van de sprong- en kopkracht van de spits van weleer."

Bovenste rij v.l.n.r. Ger Manders, René van der Gijp, Mario Been, Maarten Peelen, Frans Korver, Niels Overweg, Frans Thijssen, Peter Christiaens, Berry van Aerle, Paul den Brok, Johnny Rep, Peter Nijssen, Mart Thijssen, Maik van Tilburg, Casper Grotenberg, Wim Meutstege, Pascal Billekens, Peter Houtman, Ignace van Swieten. Onderste rij v.l.n.r. Bennie Wijnstekers, Peter Wijnhoven, Jeroen Hesen, Rob Vissers, John Lemmen, Jan Poortvliet, Sjaak Troost, Patrick Koomen, Roy Broos, Ben Verheijen, Stefan Derks.

Spelers van de week: Daan Hendriks en Bram Wagemans.