Voorbeschouwing Baronie-Wittenhorst

4 september 2024

Wittenhorst kwam afgelopen zondag meer dan uitstekend voor de dag. Een hecht team wist het getergde Dongen op alle fronten het nakijken te geven. Bovendien was de dadendrang ongelooflijk hoog. Een overwinning van maar liefst 1-7 zegt meer dan genoeg. Deze driepunter was het gevolg van een collectief geheel. Komende zondag gaat de reis wederom naar Brabant. Het sterke Baronie moet bestreden gaan worden.

Een korte geschiedenis van deze roemrijke club:

“De eerste drie decennia van haar bestaan verbleef Baronie in de Tweede klasse. De overwegend katholieke club stond altijd in de schaduw van het grotere NAC, en had ook niet de intentie door te breken. Een groot deel van de leden bestond uit personen uit de middelste sociale klasse, die niet ten koste van alles voetballer wilden worden. Van echte concurrentie tussen NAC en Baronie was geen sprake, omdat het verschil in omvang simpelweg te groot was. Van 1955 tot 1971 kwam de club uit in het betaald voetbal.

Na het profavontuur komt het team weer terecht in de Tweede klasse. Het duurt tot het einde van de jaren 80 voordat Baronie in de hoogste klasse - de Hoofdklasse - van het amateurvoetbal verschijnt. Na drie seizoenen degradeert de club weer naar de Eerste klasse, waar Baronie via de nacompetitie weer promoveert. Van 1993-2011 speelt Baronie achttien seizoenen op het hoogste amateurniveau, waarvan zeventien in de Hoofdklasse en een seizoen (2010/11) in de Topklasse. Op een enkel mager jaar na, vertoeft men daar altijd in de bovenste regionen”.

Afgelopen zondag kon Venray deze tegenstander op een gelijkspel houden. Dit ging niet zonder slag of stoot. Er werden 4 gele kaarten getoond aan de komende tegenstander van Wittenhorst.

Met de strijdwijze en instelling van afgelopen zondag is weer alles mogelijk. Veel succes!

De wedstrijd begint zondag om 14.00 uur. De bus vertrekt om 11.15 uur bij Graaf ter Horst. Mensen die mee willen, kunnen zich melden bij Jan Willem Jenniskens (0627109929)

Sportpark “De Blauwe Kei”,Blauwe Kei 1A, 4834 AW Breda.