Vrijwilliger Vrijdag: Patrick van Helden

5 januari 2018

In de komende periode brengt Wittenhorst een nieuwe rubriek: ‘’De Vrijwilliger Vrijdag’’. Iedere vrijdag vertelt een clublid wat Wittenhorst voor hem of haar betekent en waar Wittenhorst voor staat. Aan Patrick van Helden de beurt om de spits af te bijten. Hij is bij de club leider van de JO15-3 en speelt al vele jaren in de zaal bij Wittenhorst 4. ‘’Wittenhorst moet Wittenhorst blijven, moet dicht bij de mensen blijven staan’’.

Patrick is 46 jaar en getrouwd met Jane. Samen hebben ze twee kinderen: Stijn (14) voetbalt bij de JO15-3 en Lara (10) handbalt bij de E-jeugd van Wittenhorst. In 2017 had hij de eer en heeft hij een schitterend jaar als prins van Horst mogen beleven. Hij is mede-eigenaar van IT-bedrijf SAM Office, naast een kantoor in Horst is er ook een kantoor in het Belgische Brugge. Zij houden zich dagelijks bezig met de automatisering van zakelijke klanten. Daarnaast is Patrick PSV supporter: vanaf 1993 heeft hij onafgebroken een seizoenkaart. In de vrije tijd probeert hij, als er tijd over is, nog wat te hardlopen en daarnaast is hij ook wel eens bij de ANCO te vinden.

Patrick is vanaf een jaar of 7 al lid van Wittenhorst en heeft 35 jaar op het veld gevoetbald. Tot op heden voetbalt hij nog altijd in de zaal, wat hij ook al bijna 25 jaar doet. Lid worden ging vanzelf, voetbal was van kinds af aan een hobby: voetballen op een veldje bij de LTS en dan is Wittenhorst een logische stap. Zijn broer Roland van Helden was ook al een jaar lid en toen wilde Patrick er ook bij.

‘’In het verleden ben ik enkele jaren jeugdleider en trainer van een D-team geweest, jeugdcoördinator en sinds mijn zoon voetbalt ben ik ook stand-in trainer/leider en nu door omstandigheden ook trainer/leider van zijn team: de JO15-3. In de zaal ben ik al een jaar of 20 leider van een zaalvoetbalteam en al een paar jaar ook de shirtsponsor’’, aldus Patrick.

Als hem wordt gevraagd naar het ‘Wittenhorst gevoel’, vertelt hij het volgende: ‘’Wittenhorst is in mijn leven niet weg te denken. Zwarte broek en oranje trui zit in mijn hart. Het komt ook bijna dagelijks ter sprake. Ik ben ermee opgegroeid.
Bij Wittenhorst zijn zoveel vrijwilligers actief: het bestuur, een leider/trainer van een lager of hoger team, een terreinknecht, Riet in de kantine. Het maakt in mijn ogen niet uit. Iedereen draagt zijn steentje bij aan deze mooie vereniging en probeert zijn taak in zijn leven zo goed mogelijk uit te voeren. Ik heb heel veel respect voor al deze vrijwilligers’’.

‘’Wittenhorst moet Wittenhorst blijven, moet dicht bij de mensen blijven staan. Ook ten opzichte van de omliggende gemeentes en verenigingen moet er een juiste samenwerking/verstandhouding blijven. Het eerste elftal presteert goed, helaas heb ik zelf te weinig tijd om ze, wat ik in het verleden wel vaak heb gedaan, aan te moedigen. ‘’Ozze pap giet nag wal elke weak kieke, al joare’’.
Het eerste team zie ik graag bestaan uit een samenstelling van Horstenaren en voetballers uit de regio, kerkdorpen. De accommodatie vind ik al jaren mooi, de velden zijn meer dan prima, de ligging is top en met Afslag10 hoop ik dat de toekomst van Wittenhorst gewaarborgd blijft’’.