Wandelvoetbal Wittenhorst blijft groeien

28 maart 2019

Het wandelvoetbal bij RKsv Wittenhorst zit in de lift. In september 2017 volgde de club het voorbeeld van enkele verenigingen in de regio en startte men met Wandelvoetbal. In gesprek met Leo van den Bekerom en Henk Moorren blikken we terug op het begin van dit project en bespreken we de groei die het Wandelvoetbal binnen RKsv Wittenhorst de afgelopen tijd heeft doorgemaakt.

Van den Bekerom: “Het begon allemaal rond september 2017. We werden benaderd door SV Melderslo, dat al een Wandelvoetbalteam had. Ze vroegen, met bemiddeling van Gerard Lok van Sport aan de Maas, of wij een groep van zo’n acht spelers bij elkaar konden krijgen om eens een wedstrijdje tegen elkaar te spelen. Al snel hadden we een groep bij elkaar en toen zijn we gaan voetballen.”

Henk: “Anderhalf jaar geleden begon het avontuur dus met een groepje van acht spelers, inmiddels wordt er iedere dinsdagavond getraind met een groep van tien tot twaalf man en bestaat de complete groep uit liefst vijftien voetballers. De groep bestaat zowel uit leden die vroeger in het eerste elftal gespeeld hebben, maar ook mannen die stopten bij het veteranenvoetbal om verder af te bouwen. Onlangs meldden zich ook drie nieuwe leden aan afkomstig uit Meterik. Aldaar kregen ze het project niet van de grond, waardoor zij sinds kort bij ons voetballen. Ze zijn natuurlijk van harte welkom!”.

Leo: “Ikzelf ben gestopt bij de veteranen omdat ik het niet meer kon belopen. Op een moment kom je te staan tegenover tegenstanders die zo’n dertig jaar jonger zijn, dan gaat de lol er wel vanaf. Daarom is het fijn dat er voor onze veteranen, die ‘Abraham zien’ en nog wel op het veld willen blijven staan, nu een alternatief is ontstaan door het Wandelvoetbal te lanceren binnen de club. De tactische aspecten blijven ook hier belangrijk. Termen als veldbezetting, coachen van je teamgenoten en bewegen zonder bal blijven ook op dit niveau erg belangrijk.”

Binnen de kortste keren beschikten de sterren van weleer ook over een tenue met kledingsponsor. Leo: “Dat is een verhaal apart. Ik werkte bij Schreurs Plantenkwekerij. Toen ik met pensioen ging, werd er een aantal activiteiten georganiseerd. Mijn werkgever was klant bij Geert Reijnders, toen deze lucht kreeg van mijn pensionering. Hij raakte in gesprek met mijn baas en zij bespraken dat het een mooi afscheidscadeau zou zijn als Schreurs tenues zou sponsoren. Toen kwam Geert opeens met een tas vol tenues aanzetten. Een prachtig gebaar, ik wist nergens van.”

Vorig seizoen werd er gestart met een regionale competitie samen met Meijel, Melderslo, Wellerlooi, Merselo, Velden en Nederweert. Sinds een aantal weken hebben de oranjehemden bijna wekelijks een wedstrijd, waarbij overigens geen standen worden bijgehouden. De wedstrijden worden gespeeld op velden van 22 bij 44 meter. De bal mag niet hoger komen dan heuphoogte en er mag niet worden gerend. Doe je dat wel, dan krijgt de tegenstander automatisch een vrije trap. Verder mag je ook geen doelpunten maken vanaf eigen helft. “Wij zeggen altijd: kom niet kijken, maar trek voetbalschoenen aan en doe mee. Want kijken naar dit bij tijd en wijle bedenkelijke niveau, daar wordt niemand vrolijk van”, aldus Moorren.

Henk, die inmiddels 69 jaar jong is, voetbalt ook nog wekelijks mee bij de veteranen, waar hij dikwijls de nul weet te houden als stylist tussen de palen. Zover de geschiedenisboeken van Wittenhorst teruggaan, blijkt dat Moorren inmiddels het oudste nog voetballende lid is in de historie van de club. “Ik heb er nog altijd ontzettend veel plezier in. Het is natuurlijk niet alleen het voetbal zelf wat voor de voldoening zorgt, maar ook de altijd gezellige derde helft is iets wat ik niet kan missen. Mijn gedachtegang is: je gaat niet voor je lol naar de veteranen kijken, dus dan kun je net zo goed meedoen”, aldus de Henk. Moorren begon op zijn twaalfde als jeugdspeler in het oranje-zwart, waardoor hij inmiddels alweer 57 jaar op de velden is te vinden. Voor mannen en vrouwen die net als Henk op zijn leeftijd nog actief willen zijn, heeft hij een goede tip: “As ge niks aan de knäök het, blief doorgoan.”

Op zaterdag 1 juni wordt er op Sportpark Ter Horst een Wandelvoetbaltoernooi georganiseerd. Helaas zijn er nog niet genoeg teams cq. verenigingen die zich hiervoor hebben opgegeven. Voor teams die zich nog graag willen opgeven voor dit toernooi, kunnen zij contact opnemen met Leo via: leovandenbekerom@hotmail.com of 06-51408692. Hetzelfde geldt voor voetballers die nog niet actief zijn in het Wandelvoetbalcircuit, maar zich hier wel voor interesseren. Je kunt deze dag gewoon komen en meedoen.

De Wandelvoetballers van Wittenhorst, waarbij de leeftijd varieert van vijftig tot tachtig jaar, willen hun groep graag verder vergroten, zo blijkt wel uit een uitspraak van Leo: “Al zien we met twintig man, dat makt niks oet”. Interesse om je aan te sluiten bij het Wandelvoetbal, of wil je een keer meetrainen? Neem contact op met Leo van den Bekerom via de al eerder genoemde gegevens.