Wittenhorst 1 in extremis naast Dongen

15 oktober 2023

Ook na vier wedstrijden is Wittenhorst 1 nog altijd ongeslagen op het eigen sportpark. Met pijn en moeite werd een numeriek overwicht in de extra tijd alsnog omgezet in de gelijkmaker: 1-1.

De Horstenaren troffen in Dongen een sterke tegenstander: de Brabanders degradeerden afgelopen seizoen na zeven seizoenen uit de 3e divisie en konden in het nieuwe seizoen het elftal zo goed als bij elkaar houden. Een voetballend goede ploeg, dat was in de openingsfase wel duidelijk. De bezoekers openden sterk en hadden een veldoverwicht, maar wisten dit in de eerste tien minuten niet om te zetten in kansen.

Balverlies

De eerste grote kans was, weliswaar tegen de verhouding in, voor de thuisploeg. In de achttiende minuut werd Joost van Rensch met een perfecte steekpass één op één gelanceerd met de keeper, maar de sluitpost lag op de perfecte plek om de inzet te keren. Dit had de voorsprong moeten zijn. Vijf minuten later leden de oranjehemden balverlies in de opbouw. De bezoekers wisten hier wel raad mee: na enkele goede combinaties kwam de bal terecht bij Sel Bastmeijer, die knap afrondde: 0-1.

Rode kaart

De Brabanders roken bloed. Wittenhorst kwam niet lekker in de wedstrijd, speelde in een te traag tempo en leed enkele keren slordig balverlies. De gasten bleven daarentegen rustig en loerden op hun kansen. Vijf minuten na de openingstreffer hadden de bezoekers de voorsprong moeten verdubbelen, maar Van Rens redde fabelachtig op een inzet van doelpuntenmaker Bastmeijer. Enkele minuten later werd een gevaarlijke kopbal aan Horster zijde gekeerd door doelman Frits.

Vijf minuten voor rust stond de wedstrijd ineens op z’n kop. Hoewel de Horstenaren beter in de wedstrijd kwamen, was er niets aan de hand voor het balvaste Dongen. Totdat balverlies op het middenveld leidde tot een steekbal op de doorgebroken Verkennis, die werd neergehaald door Sjeffrie Verhagen. Gevolg: rode kaart. De vrije trap leverde uiteindelijk niets op. De laatste kans voor rust was voor de Brabanders: uit een corner belandde de bal op de lat.

Moeizaam

Vijf minuten onderweg in de tweede helft kreeg de levensgevaarlijke spits Robert Mutzers te veel ruimte, waarna hij een dot van een kans miste om de voorsprong te verdubbelen. Hier kwam de thuisploeg goed weg. Hierna brak een fase aan waarin het Wittenhorst niet lukte om het numerieke overwicht om te zetten in kansen. Het baltempo was te traag, de keuzes aan de bal te voorspelbaar en aanvallend kon men geen vuist maken. Dongen bleef daarentegen gemakkelijk op de been. Twee wissels moesten meer leven in de brouwerij brengen: Luc van Kuijck en Tom Spreeuwenberg vervingen Mats van Biljouw en Koen Jenniskens. Twintig minuten voor tijd schoot Joost van Rensch vanuit kansrijke positie voorlangs. Het werd tijd voor een slotoffensief.

Gelijkmaker

Ook in de laatste vijftien minuten leek het niet te gaan lukken. De oranjehemden konden maar geen vuist maken en de bezoekers kwamen er bij tijden gevaarlijk uit; zo werd een schot van Mutzers knap gered door Van Rens. In minuut 89 leek daar tóch de gelijkmaker te komen: een lange bal werd goed doorgekopt, waarna de inlopende Giel Beurskens goed werd ingespeeld. Diens stiftje ging tot ieders verbazing echter voorlangs. In de derde minuut van de blessuretijd viel hij dan toch: invaller Spreeuwenberg knalde raak. Het ‘pompen of verzuipen offensief’ levert dan toch één punt op.

Wittenhorst 1:

Van Rens, Jenniskens (75. Tom Spreeuwenberg), Van Horne, Meijers; Rijkers, Van Biljouw (69. Luc van Kuijck), Verlijsdonk, Wijnhoven (46. Willem Heijnen); Van Rensch, G. Beurskens, Verkennis.