Derde seizoensnederlaag Wittenhorst 1

29 oktober 2023

Wittenhorst 1 heeft haar derde nederlaag van dit seizoen geleden in de Vierde Divisie. Op bezoek bij het Nijmeegse Orion werd, na een vooral zwakke eerste helft, met 3-1 verloren.

In het openingskwartier creëerden beide ploegen een kans: Willem Heijnen mikte over en Roel van Rens tikte een schot aan Nijmeegse kant over de lat. Na twintig minuten kwam de thuisploeg op voorsprong. De bal was niet over de achterlijn, waarbij de Horstenaren treuzelden en bleven staan. Hierop werd de bal voorgezet en vanaf links binnengekopt.

Grotere achterstand

Amper drie minuten later verdubbelden de gastheren bijna de voorsprong, ware het niet dat de bal van de lijn werd gekopt. De thuisploeg bleef aandringen en dit zorgde al snel voor een uitbreiding van de score. Na een aanval werd de bal door de Horster defensie niet voldoende weggewerkt, met als gevolg dat een boogbal doelman Van Rens te machtig was: 2-0.

In het slotkwartier van de eerste helft was het opnieuw Orion dat de klok sloeg. Vlak voor rust werd een levensgrote kans niet benut, waardoor Wittenhorst in de wedstrijd bleef. De beleving, felheid, snelheid en organisatie van de Nijmegenaren lag vele malen hoger dan bij de Horstenaren.

Wissels

Tijdens de theepauze besloot trainer Van der Coelen in te grijpen: maar liefst drie wissels werden toegepast. Tóch leken de eerste minuten van de tweede helft veel op de eerste helft: Van Rens trad enkele keren handelend op en de paal redde de bezoekers voor een grote achterstand. Vlak voor het uur was daar dan toch de aansluitingstreffer: uit een corner kopte Giel Beurskens onberispelijk binnen: 2-1. Enkele minuten later stuitte Joost van Rensch, na een uitstekende steekbal, met zijn inzet op de keeper.

Slotoffensief

De bezoekers zaten beter in de wedstrijd en een slotoffensief moest Wittenhorst alsnog een resultaat opleveren: Spreeuwenberg en Van Biljouw kwamen in het veld en het 'Dongen-scenario' moest uit de kast getrokken worden. Tien minuten voor tijd zag Luc van Kuijck zijn harde inzet geblokt worden door de doelman.

De Horstenaren zochten het doel, waarbij de Gelderlanders loerden op de counter. Deze opvatting zorgde uiteindelijk voor de 3-1: met een schot vanaf links werd doelman Van Rens in de laatste minuut van de officiële speeltijd kansloos gelaten. Hiermee werd de derde nederlaag van het seizoen geleden, hoofdzakelijk te danken aan de zeer matige eerste helft aan Horster zijde.

Wittenhorst 1:

Roel van Rens, Ruud Meijers (76. Tom Spreeuwenberg), Dion van Horne, Ruben Peulen; Koen Jenniskens (46. Luc van Kuijck), Nick Driessen, Daan Verlijsdonk (76. Mats van Biljouw), Jeffrey Rijkers (46. Bono Wijnhoven); Giel Beurskens, Joost van Rensch, Willem Heijnen (46. Jeroen Verkennis).