Internationale profclubs vinden thuisbasis in Horst voor trainingskamp

2 augustus 2024

De samenwerking tussen Parkhotel en Sportpark Ter Horst heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een succesvolle combinatie die steeds meer profclubs aantrekt voor een trainingskamp in de zomer. Met een ligging in een prachtig natuurgebied, de juiste faciliteiten en een ideaal zomerklimaat, zijn ons sportpark en het Parkhotel de perfecte match voor de voorbereidingen tijdens de zomerstop. Zelfs de Oranjeleeuwinnen wisten vorig jaar hun weg te vinden naar het pittoreske Horst. De Kasteelse Bossen, gelegen in de achtertuin van ons sportpark, de juiste faciliteiten van het hotel en haar omgeving, de vele ontspanningsmogelijkheden en recreatie en een ideaal zomerklimaat maken ons dorpje de ideale locatie voor professionele voetballers om zich klaar te stomen voor het nieuwe seizoen.

Parkhotel en Wittenhorst benutten elkaars sterktes om de zichtbaarheid van de regio en Nederland als sportgemeente te vergroten. Het Parkhotel biedt talloze faciliteiten die bijdragen aan een comfortabel verblijf voor de sporters. Ijsbaden, sauna, zwembad, de juiste voeding, voor alles buiten het voetballen wordt ook gezorgd. De voetbalvelden liggen daarnaast op loopafstand van het hotel, uniek in Nederland, waardoor teams in alle rust en privacy kunnen trainen. Dit betekent dat er geen tijd verloren gaat aan reizen, een belangrijke reden waarom teams voor deze combinatie blijven kiezen.

De aantrekkingskracht van Horst blijft niet onopgemerkt. De wedstrijden die hier plaatsvinden, trekken vaak veel bekijks. Hoewel veel wedstrijden niet publiekelijk zijn, weten de echte fans altijd wel een plekje te vinden om hun favoriete teams in actie te zien. Onze jaarlijkse eigen kraker tegen VVV-Venlo, medio juli, kent altijd de grootste opkomst. Dit jaar was het de wedstrijd PAOK - Union  die ook veel bekijks trok. Veel Griekse fans waren van heinde en verre naar deze wedstrijd komen kijken. Deze profwedstrijd was de eerste van de zomer, maar zeker niet de laatste. Daarna waren teams zoals Umm Salal uit Qatar, het Franse Valenciennes FC, Al Wasl uit Dubai en ons eigen Helmond Sport te gast op ons sportpark. Op de Instagram-pagina's van PAOK en Umm Salal vind je veel prachtige kiekjes van ons sportpark tijdens trainingen en oefenwedstrijden.

Umm Salal uit Qatar heeft zelfs drie weken in het Parkhotel verbleven. Om de paar dagen wordt een oefenwedstrijd gespeeld. Eind juli was de oefenwedstrijd tegen Valenciennes FC een wedstrijd met veel Nederlanders in de basis. Valenciennes FC had de Dutchies Nick Venema (VVV en FC Utrecht) en Lucas Woudenberg (Heerenveen, Feyenoord en Willem II). Umm Salal had o.a. Nederlanders Kenji Gorré en Oussama Tannane (NEC, Vitesse). Deze week speelde de Qatarianen tegen Al Wasl. Deze miljoenenclub uit de Verenigde Arabische Emiraten, die een week eerder nog tegen Ajax speelde in de Johan Cruijff ArenA, stond nu op de mat bij ons cluppie. Het contrast kan bijna niet groter. Al Wasl is vorig seizoen eerste geworden in de eredivisie van Dubai, de UAE Pro League. Met topspelers Haris Seferović en Caio Canedo Corrêa. Vrijwel de hele UAE Pro League zat deze zomer ergens in Nederland. Nederland is voor deze clubs een prachtige uitvalsbasis voor een ideaal trainingskamp.

Het succes van de samenwerking is mede te danken aan de inzet van onze eigen parkcommissie, die dag en nacht werkt om de velden en de omgeving in topconditie te houden samen met het team van het Parkhotel. Hierdoor blijven de velden mooi groen en strak gemaaid, wat de profclubs zeer waarderen en waarvoor ze terug blijven komen. Om de juiste kwaliteit van het hoofdveld van Wittenhorst te kunnen behouden, worden voor sommige wedstrijden uitgeweken naar Sporting ST in Swolgen, wat een perfecte aanvulling is op de faciliteiten van het Parkhotel. Elke zomerperiode genieten veel profclubs van de Limburgse gastvrijheid en het prachtige Horster landschap. De regio biedt bovendien veel mogelijkheden voor ontspanning. Op vrije dagen genieten de teams van de lokale sfeer met een ijsje bij Clevers of Passi, of een diner bij de lokale restaurants. Dit geeft een mooie interactie met de lokale gemeenschap en versterkt de band tussen de teams en ons kleine Limburgse dorpje. Ook de faciliteiten van HTC, waar de staf van de clubs kiest om te tennissen en padellen, dragen bij aan de aantrekkingskracht van Horst als uitvalsbasis voor een compleet trainingskamp voor deze betaalde voetbalclubs (BVO's).

Kortom, Sportpark Ter Horst en Parkhotel bieden de ideale omstandigheden voor profclubs om hun trainingskamp te houden. De combinatie van professionele faciliteiten, een prachtige natuurlijke omgeving en lokale gastvrijheid maakt Horst tot een geliefde bestemming voor veel voetbalteams tijdens de zomerstop. Met nog enkele weken te gaan voordat de zomervakantie weer ten einde is en de eerste Wittenhorst-teams alweer begonnen zijn met trainen, kijken we alweer vooruit naar onze eigen start van het nieuwe seizoen.