Jeugdopleiding van Wittenhorst geprezen als een van de beste in Noord-Limburg

9 oktober 2024

In een recent artikel van de Limburger wordt de jeugdopleiding van Wittenhorst samen met SV Venray geprezen als een van de beste in Noord-Limburg. "Een gapend gat met de rest", aldus de krant. Het niveau van het amateurvoetbal is in omringende gemeentes zoals Zuidoost-Brabant, Zuid-Gelderland is hoger, in Noord-Limburg zijn alleen SV Venray en ons Horster clubje die er ver bovenuit steken. Het artikel geeft allerlei redenen waarom.

Het succes van onze club is mede te danken aan een sterke jeugdopleiding, waarin veel aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van lokaal talent. Volgens voetbalexpert Albert van der Weide onderscheidt Wittenhorst zich door een goed gestructureerd opleidingsbeleid en gediplomeerde jeugdtrainers. Deze aanpak betaalt zich uit en plaatst de club op een hoger niveau binnen de regio. De jeugdopleiding van Wittenhorst, geleid door ervaren trainers, geeft jonge voetballers de kans om zich maximaal te ontwikkelen. "Dankzij deze duidelijke aanpak speelt de club niet alleen stabiel in de hogere amateurklassen, maar wordt er ook een stevige basis gelegd voor de toekomst van het eerste elftal wat nu in de vierde divisie uitkomt.",  aldus Albert.

Met de introductie van VTON zet Wittenhorst een belangrijke stap in de talentontwikkeling binnen de club. "We zagen dat veel ouders moeite hadden met het begeleiden van trainingen," vertelt Joreno van de Ven, Technisch Coördinator Onderbouw. "VTON biedt ons de juiste tools om ons kader te ondersteunen en de kwaliteit van onze jeugdopleiding over de hele breedte te verbeteren. Samen met KNVB-cursussen en workshopavonden bieden we zowel spelers als trainers de kans om zich verder steeds verder te ontwikkelen."

Een mooi voorbeeld hiervan is de aankomende sessie met Arnoud Jonker van 4-Skills, waarin het thema 'Omgaan met storend gedrag' centraal staat. "Deze pedagogische training is ontzettend waardevol voor onze trainers, omdat dit een steeds groter issue wordt binnen teams."

Daarnaast werkt Wittenhorst met waarderingsschalen om de groei van spelers in kaart te brengen en kaderleden op te leiden volgens onze voetbalvisie. "We geloven sterk in gelijke kansen voor iedereen," vervolgt Joreno. "Daarom starten we pas vanaf JO11 met selecteren en zorgen we ervoor dat selectie en niet-selectie goed samen kunnen gaan. Met deze aanpak streeft Wittenhorst naar structurele verbetering van de kwaliteit binnen álle jeugdteams. We hebben voor spelers vanuit andere verenigingen die meer uit zichzelf willen halen proeftrainingen bij onze selectieteams. Met wekelijkse mixtrainingen t/m JO12 geven we jeugdspelers de kans om zowel in hogere teams mee te trainen als vaardigheden te laten zien in andere teams om zo anderen weer te inspireren en zelf mee te groeien. Het uitgangspunt is om zo lang als mogelijk, zo veel als mogelijk en zo goed als mogelijk alle spelers te voorzien van een optimaal, gelijkwaardig aanbod."

Een sterke jeugdopleiding is de ruggengraat van elke club. Fijn dat dit opvalt in de regio en mooi dat De Limburger hier aandacht aan besteed. Daar zijn we natuurlijk erg trots op. Uiteindelijk draait het om meer dan alleen winnen; het gaat om samen groeien, leren en plezier hebben in het spel. Uiteraard blijft er altijd verbetering mogelijk. "We moeten nog zeker grote stappen zetten binnen de club om nog meer samenhang van selectie + niet-selectie voetbal. Met de nieuwe organisatiestructuur waar we mee bezig zijn willen we daarom een nieuwe weg in gaan slaan om stapsgewijs in onze gehele jeugdopleiding aandacht te schenken aan alle spelers/speelsters. Dat is niet van vandaag op morgen klaar helaas. Dat is een investering."

Bekijk hieronder het complete artikel uit de Limburger: