Margo Geurts: scheidsrechter met een passie voor eerlijk spel

10 oktober 2024

Shona Shukrula zorgde afgelopen vrijdag voor een primeur door als eerste vrouwelijke scheidsrechter een Nederlands profduel bij de mannen te leiden. In het kader van de Week van de Scheidsrechter, van 5 tot en met 13 oktober, zetten we bij Wittenhorst onze eigen vrouwelijke scheidsrechter in de schijnwerpers: Margo Geurts! Jarenlang gevoetbald en jeugdscheidsrechter geweest bij Wittenhorst, is nu jeugdcoördinator bij onze club en sinds kort ook bondsscheidsrechter. Margo is 20 jaar oud en is tweedejaarstudent aan de HAN op de deeltijd Sportkunde. Ze is in juni gepromoveerd als bondsscheidsrechter en fluit nu wekelijks al veel mooie wedstrijden. Ze deelt graag haar ervaringen over het scheidsrechtersvak.

Waarom scheidsrechter?

Margo vertelt dat ze na haar eigen voetbalcarrière graag actief wilde blijven in de sport, maar niet meer als speelster. Al jong vond ze het leuk om wedstrijdjes van JO10 als begeleider te fluiten. Na een verenigingsscheidsrechterscursus werd ze zo enthousiast, dat ze uiteindelijk stopte met voetballen om zich volledig op het scheidsrechtersvak te richten. Nu is ze vastberaden om haar persoonlijke plafond te bereiken: "Ik hoop ooit een wedstrijd in de Eredivisie vrouwen te mogen fluiten, dat is mijn ultieme droom!"

Kleine wijzigingen zorgen voor groot respect

Dit seizoen zijn er een paar kleine wijzigingen in de spelregels doorgevoerd, zoals de regel dat alleen de aanvoerder verhaal mag komen halen bij de scheidsrechter. Margo benadrukt dat deze regel altijd al bestond, maar nu meer wordt toegepast. Ze merkt ook dat spelers vaak op een respectvolle manier vragen mogen stellen aan de scheidsrechter. "Het mooie aan deze regel is dat het bijdraagt aan het respect op het veld, en dat merken wij als scheidsrechters direct."

Respect op het veld én langs de zijlijn

Margo merkt dat er de laatste jaren een verandering heeft plaatsgevonden. "In het jeugdvoetbal hoor je soms meer scheldwoorden, zowel op het veld als langs de zijlijn. Dit komt gelukkig niet elke wedstrijd voor, en er zijn ook prachtige momenten van respect." Zo vertelt ze een prachtig voorbeeld: "Tijdens een JO13-wedstrijd maakte een keeper een enorme blunder. De speler die hierdoor scoorde, stopte met juichen en liep naar de keeper toe om te zeggen: ‘Kan gebeuren, volgende keer beter.’ Dat was voor mij het ultieme voorbeeld van respect naar elkaar."

Margo vindt het belangrijk dat ouders en publiek zich bewust worden van hun gedrag langs de zijlijn. "Wat je roept, heeft echt invloed op de spelers en de scheidsrechters. Laten we als club het goede voorbeeld geven door iedereen op een positieve manier aan te moedigen.", ze haalt een voorbeeld aan van clubs uit Breda en omgeving die met een groene kaart werken waar het gebruikt wordt als beloning voor sportief gedrag. De groene kaart wordt bij een uitzonderlijk sportieve of respectvolle actie uitgedeeld aan spelers, trainers of publiek en kan ingewisseld worden voor een consumptie.

Mooie momenten en dromen

Margo heeft al veel mooie momenten meegemaakt op het veld. Een van de hoogtepunten in haar carrière was haar rol als assistent-scheidsrechter tijdens PSV Vrouwen - PEC Zwolle Vrouwen. Ook fluiten bij PSV - Feyenoord JO13 noemt ze als een van haar persoonlijke mijlpalen. "Op de Herdgang aankomen en daar jongens zien voetballen die ontzettend goed zijn, dat is prachtig. Die wedstrijden geven zoveel voldoening om goed te laten verlopen."

Een dikke huid en veel zelfvertrouwen nodig?

Als scheidsrechter moet je zeker stevig in je schoenen staan, vertelt Margo. "Spelers testen je altijd uit. Het gaat erom dat je vertrouwen hebt in je eigen beslissingen en je deze goed kunt verkopen. Dan heb je geen dikke huid nodig, maar vooral veel zelfvertrouwen." Ze benadrukt het belang van een sterk vangnet: "Na een moeilijke wedstrijd is het fijn om je verhaal kwijt te kunnen bij andere scheidsrechters. Het helpt om dingen te verwerken die soms tijdens een wedstrijd gebeuren." Bij onze club hebben we de scheidsrechtersvereniging COVS Horst Venray naast ons sportpark waar scheidsrechters opgeleid worden en terecht kunnen.

De magie van het scheidsrechtersvak

Margo hoopt dat ze anderen kan inspireren om ook het scheidsrechtersvak in te stappen. "Als je overweegt om scheidsrechter te worden, geef het aan bij je vereniging en kijk of het iets voor jou is. Het is een geweldige manier om betrokken te blijven bij de sport." Ze benadrukt dat het vooral draait om plezier en respect op en naast het veld. Bij ons op de club kun je dan een bericht sturen naar  scheidsrechterzaken@rksv-wittenhorst.nl of organisatiejeugdscheidsrechters@rksv-wittenhorst.nl.

Oproep aan Wittenhorst: Bedank onze scheidsrechters!

Laten we tijdens de Week van de Scheidsrechter extra stil staan bij de inzet van Margo en al onze andere scheidsrechters. Zij maken het mogelijk dat wij elke week van ons geliefde spelletje kunnen genieten. Dus, bedank je scheidsrechter na de wedstrijd, toon respect, en blijf genieten van het voetbal!