Kennismaken met: JO17-1-trainer Joep Konings

1 september 2023

In de persoon van Joep Konings (26) staat er dit seizoen een nieuw gezicht voor de groep van onze JO17-1. De in Tegelen woonachtige hoofdtrainer ziet uit naar zijn eerste seizoen op Sportpark Ter Horst: “Ik denk dat Wittenhorst hier in de regio een voorbeeldvereniging is.”

Het was duidelijk voor Joep: na drie jaar bij FCV Onder-19 was hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. Nadat hij meerdere opties op een rijtje had gezet, vond hij die uiteindelijk bij Wittenhorst. “Het was voor mij duidelijk dat ik uiteindelijk bij Wittenhorst aan de slag wilde. Ik denk dat Wittenhorst hier in de regio een voorbeeldvereniging is voor andere clubs. Er is een duidelijke structuur, alle standaardteams spelen op divisieniveau en er lopen veel gediplomeerde trainers rond.”

Joep is er daar sinds dit seizoen dus één van. Al op zijn vijftiende stond hij niet alleen óp het veld, maar ook ernaast. Hij startte als trainer bij Sportclub Irene, de club waar hij uiteindelijk ook tot zijn 21ste voetbalde. “Daarna heb ik voor het behalen van mijn trainerslicentie drie jaar stagegelopen bij VVV”, vertelt Joep. “Ik heb daar bij de JO12, JO13 en JO14 gezeten, waarna ik terugging naar Irene. Ik trainde daar de Onder-15 op divisieniveau.” Ook naast het veld bekwaamde hij zich als trainer met het afronden van de UEFA B. “Na Sportclub Irene ging ik aan de slag bij HBSV en even later bij FCV”, vervolgt Joep. “In ’t Ven heb ik drie jaar de Onder-19 op hoofdklasseniveau gezeten. Voor komend seizoen was ik dus op zoek naar een nieuwe uitdaging.”

Met Joep krijgt onze JO17-1 een ambitieuze trainer voor de groep. “Ontwikkelen is voor mij weggelegd. Ik help jongens graag verder om te zorgen dat ze de volgende stap kunnen zetten. Van mezelf ben ik rustig, maar ik kan wel op m’n strepen staan als het nodig is. Ik hoop het spelplezier dat ik zelf in voetbal beleef over te kunnen brengen. Daarnaast vind ik het een uitdaging om van alle individuen een groep te vormen.”

Joep, in het dagelijks leven als beheerder van de webshop werkzaam bij Mertens, hoopt op een plek in de middenmoot in Divisie 7. “Ik vind de groep leuk en talentvol. Hopelijk kunnen we stabiel meedraaien in Divisie 7. Ik vind het echter belangrijker dat de jongens een volgende stap kunnen zetten en de aansluiting naar hogere elftallen er zo veel mogelijk is. Daar heb ik natuurlijk regelmatig contact over met de andere selectietrainers.”

Of Joep daarmee alles heeft gezegd wat er in het artikel hoort te staan? “Nee, onze staf is namelijk nog niet compleet. Voor de O17-1 zijn we nog opzoek naar een teammanager en grensrechter. Mocht er iemand interesse hebben horen Nick Verbong (mijn assistent-trainer) en ik dit graag!!”