Praktische tips om positiever te coachen dankzij voorstelling 'Dat schiet lekker op zo!'

25 oktober 2022

Recent was de voorstelling Dat Schiet Lekker op Zo! op ons sportpark. Een voorstelling met het thema voetbal dat heel Nederland rondreist voor meer bewustzijn rondom positief coachen. Op een grappige en vooral herkenbare manier komen allerlei situaties voorbij die ouders, leiders, coaches en ook kinderen zullen herkennen als ze met voetbal bezig zijn.

Jeroen Hesen, coördinator Jeugd was zelf ook aanwezig bij de voorstelling en heeft mede gezorgd dat de voorstelling in Horst gegeven werd. "Wij als club vinden positief coachen erg belangrijk. Winnen is leuk, maar plezier staat voorop, zeker bij de jongste jeugd! Te vaak wordt daar na een wedstrijd nog gevraagd "En heb je gewonnen?" in plaats van "En was de wedstrijd leuk?". Met deze voorstelling hadden we ons jeugdkader hier op een leuke manier extra bewust van willen maken. Helaas was de opkomst gering..."

De voorstelling werd gespeeld door  vader en zoon Sander die allerlei situaties mee hebben gemaakt met elkaar als het gaat om voetbal. Normaal wordt de moeder van Sander, de hoofdpersoon in het verhaal, uit het publiek gehaald. Dit keer mocht Dhr. Keizers de rol van Lisa vertolken, bij volledige afwezigheid van vrouwen. Wat extra leuke situaties opleverde. Enkele extra herkenbare situaties uit Dat Schiet Lekker op Zo! die Jeroen graag met ons wil delen:

Ouders langs de lijn

De situatie waarbij ouders langs de lijn  iets tegen een kind roepen terwijl de trainer/coach iets anders roept, was erg herkenbaar. Het kind weet dan niet meer weet wat hij/zij nu moet doen. We schreven eerder ook al uitvoerig over tips om positief te coachen. Hierin kwam dit ook al terug. Dit blijft een mooi aandachtspunt voor ouders langs de kant.

Met plezier máák je tijd

Als kinderen geen zin meer hebben, omdat ze er geen plezier en zelfvertrouwen uit halen zeggen ze vaak dat ze niet meer willen voetballen omdat ze het te druk hebben met school, vrienden/vriendinnen, hobby's etc. Terwijl als ze wel plezier en zelfvertrouwen hebben dan máken ze tijd voor het voetballen en past het er wel bij.

Eerst plezier en zelfvertrouwen, dan prestaties

Dat het allerbelangrijkste is dat kinderen plezier en zelfvertrouwen hebben/krijgen, dan komen de prestaties vanzelf. Dus niet de nadruk op winnen, maar juist op wat ze goed doen. Dan kun je veel makkelijker zeggen wat ze beter kunnen doen.

Hiermee sluit Jeroen graag af en geeft nog aan dat de club meerdere boekjes 'Positief coachen' aangeschaft heeft voor de jeugdteams die kunnen circuleren. Met praktische tips hoe je positiever kunt coachen. Wittenhorst probeert vaker dit soort evenementen te organiseren. Houd de website in de gaten en kijk in de agenda.