Verslag demonstratietraining keepers 27 januari

29 januari 2018

Het was afgelopen zaterdagochtend druk op het sportpark. Veel kaderleden en veel jeugd met keeperhandschoenen. Logisch, want de bij de demonstratietraining die werd gegeven lag de focus op onze doelposten, de keepers.

In de voorbereiding, warming-up, zijn we als coaches en trainers bezig om onze spelers ‘scherp’ te krijgen voor de wedstrijd. Daar zijn we goed in. Daarbij gaat vaak veel aandacht naar de veldspelers en ligt de focus wat minder op de keeper. Onterecht. Hoe kunnen wij onze doelman op de juiste manier voorbereiden op de wedstrijd? Het antwoord kregen we zaterdagochtend van Maurice Bouten, onze technisch coördinator keepers.

Geen theorie, maar op het veld. Maurice nam ons in een half uur mee met een demonstratie warming-up. Tren Palmen, onze talentvolle keeper van JO11-1 stond onder de lat. Maurice en Tren namen de trainers/coaches mee met loopvormen, grondvormen, voetenwerk, positiewerk, lage ballen, zweefballen, balaanname en trap. Vier ‘blokken’ met korte, eenvoudige maar vooral effectieve oefeningen. Het ziet er simpel uit, maar de oefeningen hebben veel meer inhoud gekregen door prima uitleg van Maurice. We kunnen ze nu wekelijks gebruiken in de warming-up van de keepers. Zeer de moeite waard dus. Top dat er zoveel trainers en coaches aanwezig waren. Maurice en Tren bedankt. Oh ja, belangrijke tip: de laatste bal in de warming-up moet voor de keeper zijn!