Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek: Martijn Kanters

17 september 2024

Een nieuwe editie, een nieuwe kennismaking met een vrijwilliger. Dit keer staat Martijn Kanters centraal. Martijn is binnen onze vereniging actief als leider van de JO15-1. Martijn werd eerder door Wendy van Otterdijk genomineerd voor de ‘Vrijwillige(r ) Vraag(t) Rubriek’. Wil je weten hoe Martijn Wittenhorst zou omschrijven of wat Martijn zijn mooiste moment als vrijwilliger binnen Wittenhorst was? Lees dan snel verder!

Warming-up

• Naam:  Martijn Kanters
  • Leeftijd: 49
  • Vrijwilligersfunctie(s): Teammanager JO15-1
  • Actief als vrijwilliger sinds: 2017

1. Wat houdt jouw vrijwilligersfunctie precies in?
Ik houd me bezig met de niet-inhoudelijke voetbalkant van het JO15-1 team. Dat betekent dat ik onder meer de teamkleding verzorg, rijschema’s uitwerk en informatie naar de ouders en spelers stuur. Daarnaast fungeer ik als vraagbaak voor iedereen die bij het team betrokken is.

2. Waarom ben je gestart als vrijwilliger?
Ik vond het belangrijk een bijdrage te leveren aan Wittenhorst toen mijn zoon Morris begon met voetballen. Er was destijds behoefte aan ondersteuning bij de landenteams die op zaterdag onderling hun wedstrijdjes speelden. Hier ben ik toen in 2017 ingestapt als vrijwilliger.

3. Wat levert vrijwilliger zijn van Wittenhorst jou op?
Veel voldoening haal ik uit het zien van fanatieke spelers, mooie acties tijdens wedstrijden en enthousiaste ouders langs de kant. Je leert elke seizoen nieuwe mensen kennen en maakt contacten. Naast het sportieve gedeelte zit er ook een groot sociaal aspect aan het vrijwilliger zijn bij Wittenhorst.

4. Hoe zou jij Wittenhorst in drie woorden omschrijven?
Dat is lastig. Ik maak er drie zinnetjes van

1. Een mooi sportpark
  2. Een ambitieuze club
  3. Veel leuke contacten

5. Zijn er zaken die jij als vrijwilliger graag anders zou zien?
Wittenhorst is een grote club in de regio en heeft veel vrijwilligers. Zij doen allemaal hun best om voor de club in meer of mindere mate iets te betekenen. Dat is een mooi gegeven. Toch kan de club altijd nieuwe vrijwilligers gebruiken. Op alle fronten kan er uitgeholpen worden. Van veters strikken bij de laagste elftallen tot een team leiden bij de senioren. Er zijn nog een aantal vacatures binnen de club. Het zou mooi zijn als deze ingevuld raken.

6. Wat is het mooiste moment dat jij als vrijwilliger hebt meegemaakt?
Afgelopen seizoen is de JO13-1 kampioen geworden in de hoofdklasse. Een knappe prestatie van een hecht team van spelers en kader. Erg mooi dat ik hier als leider van het team een bijdrage aan heb mogen leveren. Het was duidelijk een van de mooiste momenten als vrijwilliger bij Wittenhorst.

7. Wat doe je in het dagelijks leven?
Ik werk als projectleider bij de gemeente Venray. Hier verzorg ik de inrichting van de openbare ruimte in al zijn aspecten. Reconstructies van straten en wegen en de realisatie van nieuwbouwwijken behoren tot mijn takenpakket.

8. Waar houd jij je, naast je rol als vrijwilliger, graag mee bezig in je vrije tijd?
In mijn vrije tijd klim ik twee tot drie keer per week op de spinning-bike voor een uur intensief fietsen. Verder bezoek ik graag een concert in binnen- of buitenland of reis ik naar Eindhoven voor een voetbalwedstrijd. Uiteten met mijn gezin of vrienden is ook iets dat ik erg graag doe.

9. Wat weten heel weinig mensen over jou, maar wil je best met ze delen?
Wat weinig mensen weten is dat ik een bedrijfje heb waarbij ik lichtshows verzorg voor bands en theaterproducties. Hiervoor reis ik door het hele land en kom ik op festivals en in concert- en theaterzalen. Hier leer ik weer veel nieuwe mensen kennen.

Onderdeel van de 'Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek is dat, naast het nomineren van de volgende vrijwilliger, er ook een nieuwe vraag toegevoegd wordt aan de rubriek. Daarmee krijgt de vrijwilliger de mogelijkheid om zijn of haar opvolger van deze rubriek een vraag te laten beantwoorden waar de vrijwilliger van deze editie heel erg benieuwd naar is.

10. Martijn, van Wendy van Otterdijk (die aan bod kwam in de vorige editie), kreeg jij de volgende bonusvraag: Wat zijn je persoonlijke sterke eigenschappen, die ook weer goed van pas komen voor jou (en Wittenhorst) als vrijwilliger?
Organiseren en coördineren ligt me goed. Deze eigenschappen pas ik privé toe, maar ook op mijn werk. Voor mijn werkzaamheden binnen Wittenhorst komen deze eigenschappen ook goed van pas. Elke wedstrijddag is weer een mini-project. Het vergt altijd weer een stukje organisatie en coördinatie.

11. Aan wie leg jij de volgende reeks met vragen voor?
De volgende reeks vragen leg ik voor aan de nieuwe trainer van JO17-1, Jeroen Dennisen.

12. Martijn, welke bonusvraag zou jij graag voorleggen aan Jeroen?
Jeroen, je bent al jaren actief binnen het voetbal. Nadat je stopte als speler begon je vervolgens als trainer/coach. Je was verbonden aan eerste elftallen van verschillende clubs in de regio. En nu ben je voor het tweede jaar op de zondagen verantwoordelijk voor Resia 1. Daarlangs heb je gekozen om ook bij Wittenhorst aan de slag te gaan als trainer van een selectie elftal. Dit doe je allemaal met veel passie. Kun je uitleggen wat je drijfveer is om zes dagen per week op het voetbalveld te staan?