Wittenhorst houdt een helft stand tegen Baronie

8 september 2024

Wittenhorst 1 blijft op drie punten staan in de Vierde Divisie. Op bezoek bij het uit de Derde Divisie gedegradeerde Baronie kon de ploeg van trainer Harrie Gommans een helft stand houden. Na de thee waren de Horstenaren niet opgewassen tegen het aanvallende geweld van de thuisploeg en verloor het met duidelijke cijfers: 4-1.

Snelle voorsprong

De bezoekers begonnen voortvarend aan de wedstrijd. De eerste echte kans van de wedstrijd was voor Luc van Kuijck, maar hij zag zijn dreigende schot stranden. Na ruim tien minuten kregen de Horstenaren loon naar werken met de openingstreffer. Jeroen Verkennis speelde zijn tegenstander uit en gaf met de buitenkant een afgemeten voorzet op Giel Beurskens, die fabelachtig afrondde: 0-1.

In het restant van de eerste helft hielden de oranjehemden stand. Na het eerste half uur kwam de thuisploeg weliswaar beter in het spel, maar buiten twee afstandsschoten om, creëerden de Brabanders geen kansen. Wittenhorst daarentegen verkocht de huid duur en bood knap weerstand, zonder dat het zelf nog grote kansen creëerde om de voorsprong uit te breiden.

Na de rust werd direct duidelijk dat Baronie de wedstrijd wilde doen kantelen. Met de inbreng van een gevaarlijke spits werd de spreekwoordelijke koe bij de hoorns gevat. Hoewel de eerste kans voor Verkennis was, werd al snel duidelijk dat de thuisploeg op zoek ging naar de gelijkmaker. Waar Stijn Huntjens vlak voor het uur deze treffer nog knap kon voorkomen, was er vervolgens geen houden meer aan voor de oranjehemden.

Drie goals

Na precies één uur spelen maakte Polonius de gelijkmaker. Direct vanaf de aftrap knalde Joost Hendriks kansrijk op doel, maar de doelman tikte de bal knap via de lat over. Hierna was het Horster verzet gebroken. In de 64e en 67e minuut scoorden achtereenvolgens Townsend en Keuken, waardoor het een schier onmogelijke opgave werd voor de bezoekers.

Toen een kwartier voor tijd Glenn Kools voor de 4-1 zorgde, werd er zelfs even gevreesd voor een oorwassing, al was dit gezien het spelbeeld geflatteerd geweest. In de slotfase kregen de Horstenaren nog enkele grote kansen (o.a. via twee keer Joost Hendriks) om de score draaglijker te maken, maar de Bredase keeper liet andermaal zijn klasse zien.

Conclusie is dat Wittenhorst zeker in de eerste helft een prima pot speelde, waar er in de tweede helft te weinig weerstand kon worden geboden tegen het sterke Baronie. Volgende week komt MASV uit Arnhem op bezoek, dat na drie wedstrijden één punt meer heeft.

Foto's: Henk Coppus

Wittenhorst 1:

Stijn Huntjens, Luc van Kuijck, Dion van Horne, Bart Theeuwen, Joep Beurskens (72. Ruben Peulen); Nick Driessen, Daan Verlijsdonk (79. Mees Meeuwissen), Giel Beurskens; Joost Hendriks, Jeroen Verkennis, Milan van de Riet (79. Jelle Janssen).